Matlagningsklubben

Nu har det gått några dagar utan att jag skrivit igen. Den här gången beror det inte på att jag varit lat eller inte haft lust att skriva. Tiden har helt enkelt inte funnits.

I fredags fick vi ett nytt Sverigebesök, det var Janne Berglund, TV producenten som jag egentligen lärt känna genom cirkusen. Vi har varit runt och tittat på det mesta som man bör göra när man är i KL under ett par dagar. KL Tower, Petronas Tower, Bukit Bintang, China Town, Little India och Batu Caves. Janne var också iväg på lite egna utflykter, främst nattetid, då övriga familjen Linder låg och sov.

Emelie blev som sagt väldigt mycket sämre i söndags och vi fick åka in till Global Doctors i måndags morse. Där bedömde de att hon både var uttorkad och hade näringsbrist. Hon fick ligga med dropp nästan hela dagen och samtidigt sprutade de in antibiotika och kramplösande medicin. Allt detta började efter hennes Nepalresa. Som tur var så kände hon sig bra under själva resan, och tycker nog att det var en av de bästa upplevelser hon haft. Men det är trist när man blir sjuk efteråt. Nu är hon dock lite bättre, så vi håller tummarna att hon ska bli helt återställd snart.

I går flög Janne vidare till Borneos djungel. Själv var jag på matlagningsklubben jag är med i. Och det är nog bland det absolut roligaste jag vet. Jag lär mig massor, kanske kan jag öppna restaurang när jag kommer hem. Lite ångest har jag förstås när jag tänker på att det snart är min tur att ha här hemma. Herregud, dessa människor är ju riktiga proffs känns det som. Så är det någon som har tips på lätta, enkla svenska maträtter? Hör av Er! I går var vi hemma hos Marina som är från Argentina. Hon och tre medarbetare hade gjort en lätt julmeny. 

Cheese Empanadas
Ensalada Tomato - Chickpea
Ensalada Waldorf
Matambrito De Cerdo
Vitel Tonne
Merengon
Spummini
Austrian Appfelstrudel
Fresh Strawberry Margaritas

Allt var som vanligt otroligt gott. En annan rolig sak är att den här matklubben har funnits ett tag här i KL och de har givit ut kokböcker. En av deltagarna fotar hela tiden och en ny kokbok är på gång. Riktigt roligt faktiskt.


Här ser ni det glada gäng från Sydamerika som var dagens värdinnor
och kockar. I mitten ser ni Marina Spinelli från Argentina, och det var 
hemma hos henne vi var i går. till höger om henne Rosa Carobene,
också hon från Argentina. Till vänster ser ni Nubia Garson från Colombia.


Här ser ni damerna igen tillsammans med en inlånad vännina dagen
till ära. Det är Sigrid från Österrike som enligt Marina gör de absolut
godaste Apfelstrudel. Och jag är nog beredd att hålla med.


Efter lite fotografering var det då dags att börja med all matlagning och
bakning. Det var full rulle i köket kan man säga. Här är det Sigrid som
har börjat med Apfelstrudel.


Nubia gjorde Cheese Empanadas, otroligt gott. Den blonda till höger
är Hanne från Norge. Hon och jag är de enda skandinavierna i klubben.



Cheese Empanadas som blev min favorit, är en deg på majsmjöl som
fylls med ost och sedan..


friteras i olja. Ska nog göra det till helgen och bjuda de mina på.



Här gör Marina Waldorf Sallad. Lätt men mycket gott. Marina berättade
att i Argentina äter man oftas kall mat på julen. Det är väldigt hett ute
och de flesta är bara sugen på kalla rätter. Dessutom är man väldigt
inspirerad av Italiensk mat i Argentina.


Vi som är med i klubben står med receptpapper och antecknar för fullt.
Längst till vänster i vitt ser ni Veronica från Indonesien. Hon träffade
sin man när hon pluggade på universitetet i Tokyo. När jag träffade henne
så pratade vi engelska med varandra ända tills hon chockade mig med att
svara på flytande svenska. Hennes man är från Övertorneo. Världen är
som sagt väldigt liten nuförtiden.


När allt är klart så dukas det upp och alla hugger in.


Och varje gång jag varit på matklubben så börjar jag få panik över att
jag också måste komma på något bra att laga. Så har ni förslag, hojta.
Det måste vara lätt och gå snabbt.

Här nere är det också lite bilder från veckan som gått.


Det här var i fredags då vi var ute och åt Julias födelsedagsmiddag.
Hon ville ha västerländsk mat och då fick det bli TGI Friday. Här skålar
hon och Janne i fruktdrinkar. Bara några timmar innan hade Janne dykt
upp från Bangkok där han träffat lite vänner.


På lördagen var jag och Janne runt på stan och hamnade mitt i ett stort
jippo och modeshow på Pavillion, det absolut finaste shoppingcentret
här i KL. Den här killen är troligtvis någon kändis här för det var en vägg
av pressfotografer framför honom hela tiden. Jag hoppade naturligtvis
fram också och tog en bild.


Synd att vi missade modeshowen, för enligt en av alla de journalister
som fanns på plats hade det varit grymt bra. Var lite kul att gå runt
och titta efteråt också. Verkar ha samlat hela det vackra folket i KL.


Här var vi på ett annat ställe och stötte ihop med några mingelartister.
I KL är de riktigt duktiga på mingel, de har ett minspel och en kontakt
med publiken som är fantastisk. Något att ta med sig hem till cirkusen.
Janne fotade riktigt mycket och blev otroligt imponerad.


När vi blev hungriga så stannade vi till på en food court och åt japanskt.
Det här är en av mina favoriter bland så mycket annat här i Malaysia.
Man sätter sig vid bordet som är som en cirkel runt kockarna som står
i mitten. Sedan beställer man och efter det lägger de folio framför en.
Bordet är kokhett, och de steker maten framför dig och lägger sedan upp
på foliet. Allt ser så enkelt ut, och det smakar gudomligt.


På söndag morgon grattade vi vår lilla älskling Julia som fyllde 12 hela år.
Här får hon första kramen av storasyster Emelie. Hennes födelsedag är
den 8 november, alltså på dagen ett år sedan vi flyttade hit. Förra året
fick nämligen Julia fira sin födelsedag på flygplanet till Malaysia.



Kommentarer
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

åh, intressant! Ja jag har faktiskt aldrig varit i thailand. Jag har vänner i Singapore så min första asien-resa var inte så svår att besluta var den skulle gå så att säga :) Min väns pappa äger en beach resort på ön Tioman i Malaysia - så valet att åka till Malaysia var inte heller så svårt :D Jag önskar att jag hann se mer, jag var bara på en kort resa, men jag planerar redan att komma dit igen!

2009-11-12 @ 08:00:16
URL: http://emmasays.blogg.se/
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Han har tropical coral inn i Genting! Vet inte vilken sida det är på. Var även på Berjaya beach resort i Tekek. Ja det är grymt vackert där. Kändes litegrann som en blandning av robinson och som om man hade hamnat mitt i jurassic park!

2009-11-12 @ 10:03:45
URL: http://emmasays.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Oj stackars henne, hoppas hon är bra nu och slipper fler sjukhusvistelser! Låter ju helt underbart med en matlagningsklubb, jobbigt för mig bara som alltid måste bestämma allt i köket, mina vänner har för länge sedan lärt sig att inte lägga sig i min matlagning haha.

2009-11-12 @ 10:38:40
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0