Linda

Det är ganska märkligt vad vi människor vänjer oss lätt vi nya saker. Och vissa saker är väldigt lätta att vänja sig vid...

Som det här med Linda, vår underbara och kanonduktiga maid. Det låter väldigt lyxigt när jag säger att vi har maid, men det har de flesta här så egentligen är det inget konstigt med det. Och Linda har på något sätt blivit en del av oss och vårt hem.

I början var jag så otroligt obekväm med att ha henne här. Jag fick liksom dåligt samvete för att hon var hos oss och fixade med saker som jag lika gärna skulle kunna göra. Jag jobbar ju inte ens här!

Men nu har jag vant mig. Och skulle jag mot förmodan någon gång börja hjälpa Linda eller göra sakerna istället för henne, då blir hon ledsen. Eller så tror hon att vi kanske inte är nöjda med henne, hon vill ju absolut inte bli av med sitt jobbb.

Så det är bara att vänja sig vid denna lyx som jag faktiskt önskade att fler fick ha. Jag har många vänner hemma i Sverige som nästan stressar ihjäl sig för att hinna med allt och samtidigt så ska de ha ett välstädat och perfekt hem. En ekvation som jag själv också levde efter, men som jag är glad att jag fått ta en paus ifrån.

Nu vet jag att det inte fungerar i Sverige där allt är fruktansvärt dyrt, men jag vet att just detta är något som jag kommer att sakna väldigt mycket den dagen vi ska flytta hem till Sverige igen. Kanske är det många nu som undrar om jag fått storhetsvansinne eller blivit lite märkvärdig. Nej, jag är nog samma person som tidigare, bara mycket mycket lugnare och mycket mycket mer harmonisk.

Nu kan vi umgås på fritiden, vi behöver inte som tidigare i Sverige ägna varje helg åt att tvätta, skura toaletter eller byta sängkläder. Det har också blivit lättare att bjuda hem vänner, för det är alltid välstädat hemma och Linda hjälper mer än gärna till med mat, bak eller vad det nu är. Hon är en klippa som också bistår med att lära mig massor med nya maträtter, bakverk och bahasa malay som hon faktiskt kan efter så många år här i Malaysia.


I morgon åker vi  med Malaysian Airlines, direktflyg från
Kuala Lumpur till Stockholm Arlanda. Känns lite pirrigt:)
Vi åker ifrån värme och mycket annat....


för att njuta av Sverige....





Kommentarer
Postat av: Dylan

Ja, jag minns hur obekvämt du tyckte det var med en maid för några månader sedan. Förstår dock att det måste vara väldigt bekvämt ha en en sån som Linda. ^^

2009-06-09 @ 04:21:34
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: Anonym

2009-06-09 @ 10:25:18
Postat av: Marie

Det skall bli kul att träffa er igen. Ha en bra resa vi ses / Kram Marie.

2009-06-09 @ 12:55:09
Postat av: Anna

Välkomna hem! Vi längtar efter er och det ska bli jättekul att ses igen. Kramar Anna, Patrik, Frida o Emma

2009-06-09 @ 20:17:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0