Tisdag i Kuala Lumpur

I morse var det verkligen tidig uppstigning, vilket inte den här familjen direkt varit vana vid. Ja, eller för Emelie var det fortfarande sovmorgon eftersom hon fortfarande är sjuk.

Så Julia väckte jag 06.00 och det var en väldigt trött liten varelse som tittade upp från täcket. Eftersom jag själv lever ett ganska skönt liv just nu, där jag inte behöver anstränga mig särskilt mycket så tänkte jag att jag lika gärna kan skämma bort barnen också.

Så jag gjorde ordning frukost på sängen åt henne. Hon fick sitta lite längre och vakna i hennes egen takt. Som tur är går ju själva påklädningsprocessen snabbt nu, eftersom det är skoluniform.

07.00 kom skolbussen och hämtade här vid vårt Condominium och sedan kommer hon att komma hem vid 15.00 med samma skolbuss.
Julia tycker att det är roligt med  skolbussarna, för hon tycker att de precis ser ut som i Sims, och Julia är ju en stor fanatiker av just Sims.

Och igår när jag hämtade Julia med bil på skolan insåg jag att det inte är en bra idé att hämta med bil. Det var massor av mammor och pappor som kom i sina stora vräkiga lyxiga bilar och kön igenom vakten och ut på gatan tog en evighet.

För jag måste ju säga att det är en upplevelse för en vanlig svensk att bara sitta och titta när man kommer till dessa skolor. Allt är precis så annorlunda som man kan tänka sig när man kommer ifrån Sverige.

Många blir hämtade av privatchaufförer, en del blir hämtade av maiden, och en hel del blir hämtade av föräldrar i värsta lyxåken. Ja, alla har inte lyxåk, men förvånansvärt många. Men de flesta tror jag nog ändå åker skolbuss. Och det är intressant, för här i Kuala Lumpur finns fyra Internationella skolor och varje skola har sina egna bussar som går till olika delar av KL. Och varje skola har dessutom egna vakter och egna trafikpoliser som dirigerar trafiken utanför skolorna. Som sagt, lite annorlunda mot vad vi är vana vid hemma i Norrköping.

Som Ni märker är det vardag här i Kuala Lumpur, vår nya och annorlunda vardag.

Här kommer först länken till Martin "dirigenten" Linder, sedan några bilder från vårt hem.

http://www.youtube.com/watch?v=RJEj5qc8JIE





I den här skrapan bor vi, nästan högst upp på 27:e våningen


En av våra två pooler


Julia in action!

Men tror inte nu att vi är bruna, för vi har knappt solat något. Vi väntar tills vi
åker till Langkawi om en vecka.

Kommentarer
Postat av: pelle

Ouch, att bli hämtad redan 07.00 måste vara en pärs. Speciellt i början. En annan är ju van att börja 10.00 som tidigaste på vardagarna, haha.



Hade dagen varit bra för dottern din då?

2009-01-13 @ 10:06:21
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Lotta

Åååå, vad jag längtar tillbaka till er när jag ser bilderna från ert hem. Själv sitter jag på jobbet, andra dagen, och semestern känns så avlägsen....Kram och hoppas ni får det superbra i Langkawi.

2009-01-13 @ 14:12:05
Postat av: pelle

Ajdå, varför var inte holländern trevlig då? Men precis, man växer väl ifrån sådant där beteende.

2009-01-13 @ 18:02:54
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: stefan

Åh jag gillar att bo högt upp i luften när jag bor på hotell. Nu är kanske inte det där ett hotell just men ändå. Lyx att bo på ett ställe med två pooler, eller. Motionssim måste ju gå smo en dans.

2009-01-13 @ 22:40:50
URL: http://stefanlarsson.blogg.se/
Postat av: Moa

Tack! Jag uppskattar kommentarer om mina bilder väldigt mycket!



Är det väldigt hög brottslighet i Kuala Lumpur, eller varför är det så många vakter överallt?

Det känns väl tryggt kan jag förstå, men jobbigt att behöva passera dessa hela tiden...

2009-01-14 @ 06:18:16
URL: http://helahuvetstormar.blogg.se/
Postat av: Therese

poolen ser ju inte dum ut! avis.

2009-01-14 @ 10:33:39
URL: http://tuws.blogg.se/
Postat av: lovisa

Nu har jag gjort något helt galet. Jag har mailat dig om det och precis som jag skrev, en ren chansning eftersom jag inte har en aning om ifall det funkar för er men jag kunde inte motstå priset. Kolla mailet och kan du väl höra av dig? Kram

2009-02-01 @ 19:31:46
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/
Postat av: lovisa

oj, jag kommenterade i heelt fel inlägg

2009-02-01 @ 19:33:01
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0