En helt vanlig dag

Idag känns det lite som en helt vanlig dag här i Kuala Lumpur. Vi känner oss bättre i förkylningen, och för en stund sedan åkte Pär till jobbet och Emelie och Julia gick iväg till Hill´s. Själv sitter jag framför datorn och skriver detta inlägg och har innan dess gått igenom mina svenska favorittidningar och är nu uppdaterad på vad som händer därhemma.

Här hemma tycker vi och har alltid tyckt att det är roligt med tidningar. För någon dag sedan tog vi en prenumeration på "New Straits Times", en mycket bra morgontidning med seriösa artiklar om såväl Malaysia som övriga världen.

Ettabilden idag är en bild från en matbutik och rubriken är "Towards cheaper prices for consumers". Och det är ju väldigt bra tycker alla. Det som slår mig är att vi som kommer från Sverige naturligtvis tycker att det mesta är väldigt billigt här i Malaysia. Och det är ju inte så konstigt eftersom Sverige är ett av världens dyraste länder att leva i. Men här tycker faktiskt Malayerna att vissa saker är fruktansvärt dyra. När jag har pratat med en del och jag frågat om en del speciella saker, så säger de att "det låter dyrt, betala inte mer än si och så". Samma sak när det gäller Taxi, en service som vi tycker är himla billigt här. En dag när jag kom i taxi så började jag prata lite med våra säkerhetsvakter och de berättade att den och den resan bara ska kosta det och det. Och det roliga är, att trots att det är så billigt, så blir man väldigt prismedveten och tycker då att två kronor hit och dit är mycket pengar.

Ta det här med bensinpriserna, hemma betalar vi ett otroligt överpris. Här har bensinen gått upp lite den senaste tiden, men är på väg ner igen. Nu ligger den ungefär på ca 2 RM per liter, lite drygt fyra kronor. När bensinen ligger en bra bit över fyra kronor här tyckte de att det är fruktansvärt dyrt.

Första gången vi skulle tanka vår bil, fick vi betala kontant i en automat för vi hade inte något kort som passade på just den bensinmacken. Pär matade in en 50 RM sedel och började tanka. Det räckte och blev över, så här kan man konstatera att det är roligt att tanka bilen. Inte som hemma i Sverige, där man fick ångest varje gång bilen skulle ha sitt bränsle.

Samma sak gäller restauranger. Ja, Marcus, nu lever vi lite som du gör, vi har ätit ute väldigt mycket. Också det på grund av att vi tycker det är så billigt. Men här börjar man också bli lite mer medveten. Vi tycker att samma mat på en enklare restaurang för halva priset är minst lika bra som det betydligt dyrare alternativet på de mest turist- och expatsvänliga ställena.

När vi i helgen satt och diskuterade olika matbutiker med de svenskar vi träffade så var det samma sak där. En del affärer är betydligt dyrare än andra. Ändå är de alla betydligt billigare än alla matbutiker i Sverige.

Men en sak kan man bli lurad av här, och det är all importerad mat som de tror att vi expats måste ha. Här kan det gå mycket pengar om man inte är uppmärksam. Juice kan kosta upp till 40 kronor för en liter osv. Ost är en annan produkt som är svindyr om man inte tittar noga, en liten pyttebit kan kosta upp till 80 kronor. Det bästa är att köpa det inhemska som är minst lika bra och gott.

Nu på måndag är det helgdag här i Malyasia, det är Hari Raya Haji och på torsdag är det också helgdag för då är det Sultan Birthday. Ganska skönt med lite sådana dagar utspridda lite då och då.

Så nu till helgen tänkte vi ta en dag och åka till Port Dickson. Det ligger cirka 6 mil från Kuala Lumpur och där finns det en nästan två mil lång härlig sandstrand med Tanjung Gemuk i norr och Tanjung Tuan i söder. Vad jag förstått så är det en gammal hamnstad och från början hette den Arang. Men jag får ta reda på mer om den när vi väl är där på plats.

Här är i alla fall lite bilder från Port Dickson













Efter vi varit där får ni våra egna bilder, naturligtvis....

Kommentarer
Postat av: pelle

Fyra spänn litern!? Det är ju ingenting. Här blir det ju ramaskri när det överstiger 13 spänn. Och högra lär det blir.



Kul att du skriver om sådan kontraster!

2008-12-04 @ 10:54:20
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: ullis

efter ett tag blir man så medveten om proser och så kan man komma på sig själv att vela när det handlar om någon krona bara. men man kommer snabbt in i det.. hoppas ni får det trevligt i Port Dickson!! kram

2008-12-04 @ 11:33:11
URL: http://ullisblomman.blogg.se/
Postat av: pelle

Fina bilder förresten! Den översta var cool, ska det förställa en damm eller vad är det för nåt?

2008-12-04 @ 16:19:56
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Emma

Gud vad härligt ni verkar ha det! Alla affärer, all mat, vädret, lägenheten. Allt är underbart i mina ögon och öron! Haha, jag kan förstå Emelie att hon är lycklig över ett eget badrum... Jag skulle göra vad som helst för att få det så.

Det är bara bra med mig, har väldigt mycket att göra just nu - men det rinner på och snart är det ju jul.

Hur ska ni fira Jul då? =) Haha.

Min webshop är snart klar, hoppas jag. Så jag kan ju höra av mig när du får lägga upp länken!

Tusen kramar Emma

2008-12-04 @ 21:12:37
URL: http://designofemma.bloggsida.se/
Postat av: kenneth Carlsson

Hej!



Fy fan va du har de bra!

De är bara att gratulera, vi får stå ut med regn, höga besinpriser och vemod. Föresten de är kanske inte så synd om mig jag ska till Thailand nu den 17 och vara borta nästan 3 veckor.



Men man har funderat många gånger varför våra liv i väst bara handlar om börsindex och konsumtion av skitsaker. Men de är klart skulle vi inte få glädjas åt en ny mobil eller kanske en ny bil lite då och då så hadde vi nog aldrig stått ut. Nä ett liv i värmen i alla enkelhet med livets nödtorft och lite pengar på fikan de hade vart grejer det. Somdu kanske vet så har vi planer på att flytta söderut men när det blir står skrivet i sjärnorna troligen när jag blir pensionär och de är ju ett tag dit. Men de gläder mig att du har kommit ifrån mediasvängen och bröderna pudel och nu lever livet som hemmafru. Vi hörs o jag kommer att följa dina inlägg här på bloggen, som förövrigt är jättefin!



Häls!

KC

2008-12-08 @ 08:40:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0