Då var det vardag igen...

Jag måste nog erkänna att det kändes tungt i morse när klockan ringde och det var dags att kliva upp. Riktigt kallt också, så där som det brukar kännas när man är riktigt trött och det är väldigt tidigt på morgonen. Men efter en liten stund började alla kroppsdelar så sakteliga vakna till liv och de kunde konstatera att nu är de lata dagarna slut för denna gång. Bara att bita ihop och låta vardagens rutiner falla på plats.

I vår familj tycker vi mycket om att spela spel och till oss själva hade vi i julklapp köpt ett riktigt roligt spel, Stockholmsspelet. Frågorna är mycket varierande och oftast också omöjliga att svara rätt på. Innan vi köpte spelet var kanske främst Pär lite kaxig och menade att vi andra kunde få lite handikap för han är ju minsann inbiten Stockholmare och det här är spelet för just sådana som honom. Visst, han var duktig, men även solen har sina fläckar och han fick många gånger äta upp vad han tidigare sa. Jag kan verkligen rekommendera spelet.
I lördags hade vi familjen Adlers här på middag och då tog vi också fram spelet och delade in oss i tre lag.


Birgitta på väg hem från oss, hon är så här glad för att hon var en av
deltagarna i det vinnande laget. Förutom hon själv så var det Kalle och
Pär som hjälpte till med att svara rätt.

I söndags fick man nästan en känsla av att det var vår i Stockholm. Solen sken från en åtminstone stundtals blå himmel och snön började på vissa ställen smälta och från taken droppade det. En ljuvlig känsla, trots att man vet att det bara var tillfälligt och så fort solen gick i moln så kom kylan.


Pär och jag på väg ner till Skeppsbron denna underbara dag i Stockholm.


Utsikt över Skeppsholmen.

Vi promenerade från slussen till Strömpartären och Medeltidsmuseet vilket var riktigt ljuvligt faktiskt. Vid slussen tog vi Katarinahissen ner. Egentligen var det Stockholmsspelets fel eller förtjänst att vi tog den hissen ner. För en av frågorna i spelet var om de fortfarande hade en hissvakt som satt i hissen. Naturligtvis ville vi kolla upp om svaret stämde, och det gjorde det. Där i hissen satt en man som arbetat i denna hiss i tjugosju år och tagit betalt och tryckt på upp eller nerknappen. Fantastiskt.


Det här är Mr Hissvakt i Katarinahissen.


Lite suddigt, men här kan vi snacka julgran, fick inte ens med hela på
bild. Det är tionde året i rad som Kinnevik skänker en gran till alla
oss Stockholmare som kan njuta av den på Skepsholmen. Enligt framlidne
Jan Stenbeck så är granen på Rockefeller Plaza i New York förebilden.


Om man ska välja ett enda besök på museum i Stockholm så tycker
åtminstone jag att Medeltidsmuseet är ett måste. Här får man verkligen
en bild av hur det såg ut och hur människorna i Stockholm levde under
den här tiden. På bilden ser ni Vädersoltavlan som i original hänger i
Storkyrkan, en av de äldsta bilderna av staden också.  


Här också en del av den Stadsmur som fanns runt Stockholm och som är
bevarad till en längd av cirka 55 meter. Muren uppfördes omkring 1530
och är en del av försvaret av Stockholm. När våra barn var små så var
en av deras favoritsagor Barna Hedenhös av Bertil Almqvist och hur de
satte ner sina bopålar på Stockholmen. Han kunde sin historia och det
var också en liten berättelse om detta för de allra minsta här på museet.

Nu på lunchen passade jag på att ringa till Kuala Lumpur och Maria. Vad underbart det är med skype. Det var riktigt roligt att få höra hur arbetet med VM går och vad duktiga alla KL Sweor är. Jag saknar dem alla så otroligt mycket, men är glad att jag snart ska få träffa dem när jag åker i mars. Trots att vi har bokat in lite andra resor som till New York i påsk och även Indonesien och Malaysia i sommar så är det just min egen resa till KL som jag längtar allra mest till. Ska bli så kul att träffa alla vänner där igen.

En sak som jag inte skrivit om tidigare i min blogg, men som jag är riktigt ledsen och oroad över är att regeringen beslutat att lägga ner ett antal ambassader och då bland annat den Svenska Ambassaden i Kuala Lumpur. Allt handlar om besparingar och en förändring, och de som i första hand berörs är Luanda i Angola, Buenos Aires i Argentina, Hanoi i Vietnam, Kuala Lumpur i Malaysia och Sveriges ambassad i Bryssel. Tycker att hela förslaget är kortsiktigt och att man inte alltid bryr sig om de internationella relationerna. Att lägga ner en ambassad ger faktiskt starka signaler till värdlandet.

En mer mänsklig aspekt på det hela är också all den personal som kanske nyligen flyttat med hela sin familj till landet, hyrt ut sin bostad hemma, satt barnen i nya skolor och börjat lära känna det nya landet som nu får detta trista besked från sin arbetsgivare UD. Inte helt enkelt, varken fysiskt eller psykiskt. Att bryta upp från någonting kräver lång planering och mycket jobb, både när det gäller att flytta ut och att flytta hem. Detta gillar jag inte.

Vill också skänka en tanke till Tucson, Arizona, där en 22 åring sköt ihjäl 6 personer och skottskadade 13 personer varav en av dessa var Demokraternas kongressledamot Gabrielle Giffords. Känns som om det blivit betydligt mycket mer råhet i den politiska debatten i USA de senaste åren. Blir också riktigt oroad över Sarah Palin, Tea Partyrörelsens första dam, som hetsat på debatten med siktarlistor mm på FB. Tragiskt.


Kommentarer
Postat av: Kim M Kimselius

Hej Eva

Tänkte på dig direkt när jag hörde att ambassaden i Kuala Lumpur skulle läggas ned. Inte kul!



Vad härligt att få följa med dig en vanlig helg på stan. Inte visste jag att det fanns en hisskötare i Katarinahissen och jag har bott i Stockholm i 16 år. Det känns som om du har gjort mer på de här månaderna än vad jag gjorde på alla de år jag bodde i Stockholm! Önskar jag kunde följa med dig till KL, det hade varit fantastiskt!



Kram Kim

2011-01-10 @ 17:14:50
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/
Postat av: Nilla

Stockholm kan tydligen vara en fantastisk vinter stad osså, haha! Ser den som en fin sommarstad! Ja, tragiskt och ett mycker korkat beslut att lägga ned ambassaden här i ett så dynamiskt område med så många svenska företag. Skall ha MASBA möte där nästa vecka så vi kanske får reda på lite mer! Varför! Kramisar

2011-01-11 @ 00:41:43
URL: http://nillaberglie.blogspot.com/://

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0