Väldigt varmt

Jag har full förståelse för er därhemma i Sverige och kalla norden, ni har längtat efter den värme och sol som är på ingång. Det skulle jag också ha gjort om det nu inte vore så att jag haft mellan 30-36 grader hela detta år och då också med  över 70 % luftfuktighet eller mer varje dag. Jag ska absolut inte klaga, det är underbart och det är otroligt skönt att slippa sätta på sig ytterkläder utan bara sticka in fötterna i slip-in skorna och öppna dörren till värmen som slår emot med full kraft.  Jag vill absolut inte byta bort detta, åtminstone inte än på ett tag.

Men jag kan inte låta bli att ibland tänka på den svenska klara luften och de ibland lite kalla vindarna som fläktar så skönt. Jag brukar också tänka på att det faktiskt skulle vara riktigt mysigt att få sätta på sig en extra tröja när man är ute på promenad, och sedan när man kommer in känner man hur skönt det är att vara inne i värmen igen. Här är det precis raka motsatsen , jag går in för att få lite svalka och jag kan definitvt inte öppna fönstren och tro att det ska bli friskare här inne. Vädra kan man göra, men det kommer inte in någon sval luft.

Så faktum är att det ska bli riktigt skönt att sätta sig på bryggan på Frösön och känna hur västanvinden biter tag i mig. Självklart ska det inte vara kallt, men en sådan där skön och frisk sommarkväll. En sådan kväll som egentligen bara Sverige kan erbjuda.

Den senaste tiden har varit ganska fullspäckad här. Just nu är det naturligtvis världsmötet som ska gå av stapeln här i Kuala Lumpur nästa år som tar den mesta av tiden. Men vi hinner också njuta mycket, vilket jag absolut inte skäms för. Pär är i Jakarta och som jag tidigare nämnt flyger jag, Emelie och Julia dit nu på fredag.

I morgon ska jag på möte på ISKL, då ska vi föräldrar bli informerad om årets Global Action Program. Ska bli spännande, förra året var Emelie till Nepal och i år får vi då se vad det blir.

På fredag morgon innan vi åker till flyget ska jag på student/parent/teacher conference för Julia. Det kan ungefär jämföras med de kvartssamtal vi har i Sverige. Här samlas alla lärare i det jättestora biblioteket och sedan får man gå runt till var och en för att prata Julia och hennes utveckling.

Här lite bilder från vår vardag:


Mina fötter som vilar vid poolen.


Emelie som svalkar sig.


I söndags efter att Pär åkt till Jakarta orkade ingen laga mat, så
vi intog den här på Coffee Bean som ligger precis där vi bor.


Emelie och Julia väntar på sina Chicken avocados i pitabröd, standard
för oss alla när vi går på coffee Bean!


På vägen hem köpte vi en dvd, Lasse Hallströms "Dear John". Ett
otroligt billigt nöje här, 20 kronor för en film...


På måndag kväll var jag hemma hos Jessica med de underbara tjejerna
i vårt matlag. Vi träffas, lagar mat ihop och äter, pratar och har väldigt kul.


Förrätten som var min och Annelies insats, en supergod gurksoppa med
koriander och chili. Verkligen en symfoni av smaker!


Varmrätten tillagade Pia och Nora, lättstekt Garoupa med härliga kryddor.
Garoupa åt jag för första gången, och det är vad jag förstår en vanlig fisk
här i Asien. Dessert var Teramisu (alltså med te). Glömde att fota den.
Men det var också mycket gott och vad jag förstod enkelt att göra enligt
Maria och Jessika som stod för den.


Här är det inte meningen att det ska vara närbild på Nora och Pia, utan
det är korgarna jag vill visa. Vi fick en varsin av Jessika som hade köpt
massor för att använda dem till något som sedan visade sig inte gick.
Det är handgjorda korgar av orang asli, ursprungsbefolkningen här i
Malaysia. De var så fina och min står nu på bordet med tropiska frukter i.

Nu ska jag snart hämta Julia på skolan som jag gör varje onsdag då hon ska på Svenska skolan. En dag i veckan är hon där, vilket behövs. Julia pratar mest engelska nuförtiden, på skolan, med kompisar mm och det är främst när det gäller att skriva på svenska som hon tappar bort orden. De sms jag får av henne är verkligen en blandning av svenska och engelska, hon tar det ord som kommer först. Ibland märker vi också att vissa ord som hon inte hade lärt sig på svenska hemma i Sverige säger hon på engelska även när hon pratar.




Kommentarer
Postat av: Elisabet

Låter härligt men jag förstår vad du menar, ibland är det härligt med lite friska svenskvindar!

2010-05-05 @ 16:46:07
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Kim M Kimselius

Hej Eva

Kul att höra att Julia går på svenska skolan i Kuala Lumpur. Jag vet att de har läst en av mina böcker där, tror det var Tillbaka till Pompeji. De beställde väldigt många böcker, tror det var en klassuppsättning. När jag fick beställningen hade jag precis landat i Kina och när jag talade med Jan sa han: "Det var synd att vi inte fick beställningen tidigare så kunde du ha lämnat av den när du ändå flög förbi." hahaha! Hör med Julia om hon hittar någon av mina böcker där så får du kanske chans att läsa den innan du kommer till Sverige.

Förstår vad du menar med att få lov att dra på sig en tröja när det blir lite kyligt. Det blir liksom lite mysigare då. Jag älskar de skiftande årstiderna, men jag tyckte däremot inte om den oerhört långa och snörika vinter vi har haft i år. Det ska vara lagom av allt. Ha det så bra i Jakarta! Kramisar Kim

2010-05-05 @ 17:58:41
URL: http://www.kimselius.se
Postat av: lotta

Oj, härlig långläsning jag hade på din blogg denna vackra morgon! Låter som dina barn verkligen blivit internationella, så lärorik tid för dem (och er) som de alltid kommer ha nytta av. Jag planerar resa/resor för vintern och jag måsta säga att hur jag än vrider o vänder så kommer tankarna på Malaysia alltid tillbaka. Det är ett fantastiskt land som jag älskar! Ha en bra semester i Jakarta. Kramkram

2010-05-06 @ 07:33:21
Postat av: M - Från självskadebeteende till lycka

Ja precis!



Ja tonåring är inte als lätt idag, men inte igår heller.



Oj vad härligt!

2010-05-12 @ 18:46:42
URL: http://conler.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0