Datorn fungerar

I går kväll var PC doktorn här, och han var riktigt duktig. Nu fungerar datorn igen, och allt är kvar, inget har försvunnit. Känner mig väldigt lättad.

I går hade vi avskedsfrukost för Veronica som är med i min cooking club. Känns jättetrist att hon ska flytta, denna underbara indonesiska som är gift med en man från Övertorneo, och pratar flytande svenska. Men jag förstår att hon är glad, de flyttar hem till hennes hemstad Jakarta och i och med det så kommer hon närmare familj, släkt och vänner.


Veronica hade bland annat gjort smörgåstårta med härliga svenska smaker. Gissa om det var gott?
Hon bjöd även på gröt på indonesiskt vis. Då tar man först gröten, sedan häller man över soja och chilisås, därefter strör man över vårlök, strimlad kyckling, kinesiska chips och små krutonger. Jättegott och starkt!


Här är vi alla som kunde komma igår morse. JoAnne, i mitten av de tre som sitter ner, har fixat lite blommor runt omkring oss damer, i förhoppning att vi också skulle se vackrare ut. JOAnne, som är från Taiwan är också gift med en svensk man som jobbar här i KL och hon själv är en sprudlande och underbar människa som tog med mig till denna cooking club för snart ett år sedan vilket jag är väldigt glad för.


Veronica som sitter till höger om mig här, har ett fantastiskt hem där hon blandat indonesisk, japansk och svensk inredning vilket gör det otroligt spännande. Men så har hon också bott i både Japan och Sverige i många år, och det indonesiska är ju med från början. 

 
Här sitter vi och frossar i allt det goda som Veronica bjöd på.


Underbara Veronica som nu flyttar till Jakarta. Fast det är ju nära, så självklart kommer jag att hälsa på.

Som sagt, det finns en baksida med att bo och arbeta utomlands, och det är just alla dessa avsked. Är nu precis på väg till ännu ett avsked. Det är Elisabeth som ska flytta hem till Sverige efter tre år här i Kuala Lumpur. Elisabeth, som jag känner mig lite släkt med. Min mamma och hennes mamma är gamla barndomsvänner i lilla Marieby utanför Östersund. Egentligen ganska otroligt med tanke på att båda deras döttrar många år senare hamnade på andra sidan jordklotet i Malaysia utan att först veta om detta. Världen är liten.

Direkt efter lunchen ska jag och Pär åka in till Kinesiska Ambassaden för att fixa visum till Kina. Snart bara två veckor tills dess att vi åker dit. Vi har även bokat resa hem till Sverige, eller rättare sagt, Pärs jobb håller på att boka åt oss. Så än så länge har jag inte exakta datum, men det blir i månadsskiftet juni-juli.


Kommentarer
Postat av: Geccod

Kul att datorn gick att laga. Trist med avsked dock. :(

2010-05-26 @ 08:45:09
URL: http://Geccod.se
Postat av: Sheila

Hej

Kom över din blogg på någon sida som handlade om Malaysia. Har inte hunnit att läsa så mycket men har förstått att du bor i KL med familjen. Jag och min man ska åka till KL 2/10 och vara där i 3 nätter. Sedan ska vi åka vidare till Langkawi och bo där 9 nätter; har precis bokat hotel och biljetter. Tiden i KL ska vi mest ägna åt shopping. Det har varit svårt att hitta information om priser, vet bara att det är billigare än i Sverige. Kan du ge oss lite tips på var vi ska handla till lite förmånligare priser? Vi har tänkt oss att köpa kläder, väskor, skor o dylikt och dessutom har vi tänkt oss att köpa klockor, Breitling och Omega. Hur många % lägre är priser på allt det här i KL?

2010-05-26 @ 20:42:35
Postat av: Anki

Hallå Eva, tur att du kunde rädda allt i din dator. Ni kommer hem en sväng i sommar med alltså? Om ni är i närheten av Örebro v 29 kan du väl alltid hoppa in som konfrencier for old sake? ;)

2010-05-27 @ 20:45:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0