Tandläkaren

Ska precis åka iväg till min tandläkare och sätta in en krona. För några veckor sedan bet jag sönder en lagning och har efter det bestämt att jag biter på tok för hårt för att inte ha en krona på mina lagningar. Stället jag går till här i Kuala Lumpur heter Global Doctors, och det är en otroligt modern sjukhusanläggning. De har inte bara tandvård utan det mesta inom sjukvård.

I går kväll åkte Pär till Bangkok på möten, han ska vara där till i morgon kväll då han åker vidare till Jakarta. Han kommer hem igen på torsdag kväll eller fredag morgon. Jag var inte sådär jätteglad när han åkte, för jag tycker att han borde vila lite mer. Men han påstår att han mår ganska bra och har lovat att vila mellan alla möten så gott det går. Det är ju lite svårt att binda fast en 50 åring med stark egen vilja.

I morgon får vi Sverigebesök. Ska bli riktigt roligt. Direkt när de kommer hit ska de naturligtvis få vila ut, men sedan ska jag visa dem runt här i Kuala Lumpur. Egentligen har de gäster som kommer nu det betydligt bättre än de som var här den första tiden vi bodde här. Nu har vi bott in oss och vet betydligt mer om den stad vi bor i och hittar dessutom till de där ställena som man inte visste om i början.

Jag kan också lugna er därhemma i Sverige som läst om de demonstrationer som varit här i Kuala Lumpur i de svenska tidningarna. Ni har säkert följt allt detta om Lars Vilks och de protester som ekat i den muslimska världen, så jag går inte in på det just nu. Det som hänt här i veckan var att det var en demonstration utanför den svenska ambassaden här i Kuala Lumpur, och några rev ner den svenska flaggan från byggnaden och brände den. Det hela är polisanmält av ambassaden och hela händelsen är förkastlig.

Men det var en ganska liten skara demonstranter, cirka 200 personer, främst ungdomar från det konservativa islamitiska partiet PAS här i Malaysia. Denna händelse har inte fått mycket uppmärksamhet här, i den tidning som stöds av regeringen och som vi prenumererar på så har man inte nämnt detta med en endaste rad. De flesta här i Malaysia vet nog heller inte vart Sverige ligger, för dem låter det bara som ett exotiskt land med exotiska männsikor som lever i kyla. Majoriteten av malayerna är också mycket fredliga och tar naturligtvis avstånd från sådana här aktioner. Så det är absolut ingen fara för oss svenskar här.


Under onsdag och torsdag ska jag ta med mina gäster ut på upptäcktsfärd
bland alla underbara skatter i denna underbara stad. På fredag blir det
troligtvis shopping då både Julia och Emelie kommer att vara med. Och på
lördag morgon åker vi till...


till Perhentian Island, en ö på Malaysiska östkusten. En riktig pärla med underbara
stränder och vatten. En riktig Robinson ö.

Kommentarer
Postat av: Kim M Kimselius

Alltid lika intressant att läsa dina blogginlägg! Du får mig att längta till ett land jag aldrig tidigare har haft en tanke på att besöka! Bra skrivet!



Riktigt roligt med din beskrivning av hur invånarna ser på Sverige och att det som slagits upp stort här inte ens nämns i vissa tidningar där nere.



Fortsätt dela med dig av ditt liv på andra sidan jorden!



Kramisar Kim

2010-03-29 @ 16:03:50
URL: http://www.kimselius.se
Postat av: Lotta

Att Pär ger sig iväg på resa så snart låter ändå rätt gott. Måste betyda att han återhämtat sig snabbt. Skönt för er, usch så oroligt det måste ha varit. Jag och Clara njuter av vår sista dag i Lappmarken innan vi åker tillbaka till Norrköping. Har haft några dagar med kanonväder i fjälls. Blev några slalomåk... Kram

2010-04-06 @ 13:28:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0