Kinaresan - ett reseäventyr

Nu har vi fått våra visum inklistrade i passen, och vår rutt i Kina är så gott som klar. Vissa ändringar kommer naturligtvis att ske under resans gång, men det är ganska bra att vara påläst och åtminstone ha klart för sig i vilka riktingar man ska åka. Jag återkommer mer detaljerat om vår rutt senare.

Men vi flyger som sagt först till Peking där vi kommer att stanna i cirka 5 dagar, det enda stället vi bokat hotell på. Efter Peking kommer vi att åka tåg till Xi'an med ett stop i någon stad på vägen. Har flera alternativ på gång så det får jag återkomma om. Efter Xi'an åker vi tåg till Shanghai, men även här blir det stop på vägen. Från Shanghai kommer vi att ta snabbtåg ner till Kanton och Hongkong.

Det kommer naturligtvis att bli en hel del stop på landsbygden, annars skulle tågresorna bli för långa. Som tur är så har vi numera ett flertal vänner som är kineser eller har bott i Kina i många år, som tipsat om en hel del.

I dag ska jag snart iväg och äta lunch med mina kollegor på tidningen Snofida, Camilla och Lottie. Lottie som ska ha sitt andra barn om bara någon vecka är vackert höggravid. Det blir ett hej då innan vi skiljs för sommaruppehåll, men båda stannar kvar i KL så det är inget avsked.

Senare i eftermiddag ska jag träffa min gamla arbetskompis Anders och en kollega till honom som är här i KL på tjänsteresa. Jag tänkte ta med dem på en Balinesisk restaurang som ligger precis där vi bor och har supergod mat. Därefter åker vi in en tur till Petronas Twin Tower som är otroligt imponerande att se i mörkret. En liten tur runt Bukit Bintang är också kul på kvällen.

Men som sagt, jag kan inte bli för sen, ska upp med tuppen eftersom skolan inte är slut ännu. Har dessutom en del att fixa med innan den stora resan. Pär åkte iväg till Tokyo nu på morgonen och kommer tillbaka på lördag. Alltså precis innan vi ska åka, inte så bra planering kan jag kanske tycka.




Kommentarer
Postat av: Kim M Kimselius

Hej Eva. Önskar jag kunde följa med dig. Har bloggat om Kina idag igen: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/2010/06/shanghai-kina.html och då längtade jag verkligen tillbaka, framförallt till Xi'an, men även till "lekparkerna för vuxna" i Beijing.



Kommer du att blogga från Kina eller tar du semester från bloggandet? Skulle vara kul att få följa dina Kinaupplevelser. Kram Kim

2010-06-02 @ 16:40:46
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/
Postat av: Elisabet

Åh vad underbart, jag är inte alls avundsjuk! Vilken drömresa!

2010-06-02 @ 17:50:44
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: pelle

Nä, fy fasiken vad roligt! :D Ta många, många bilder nu!

2010-06-03 @ 23:03:51
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: pelle

Haha, eller hur - pastasalladen blir nog ett fantasifullt projekt! ;D

2010-06-04 @ 20:03:13
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0