I dag aker vi till Hongkong

I dag aker vi vidare till Hongkong, var sista destination pa denna fantastiska resa i Kina. Hittills har det mesta gatt valdigt bra och vi har egentligen inte stott pa nagon riktig motgang forran igar. Da onskade jag att vi hade bokat var resa mellan Shanghai och Hongkong i forvag. Det var namligen fullbokat overallt utom med buss. Jag kan i och for sig forsta det eftersom det ar Varldsutstallning och borjan pa semestertider, och det ar alltid latt att vara efterklok. Vi har redan forlangt Shanghai med en dag, sa idag ar absolut sista dagen for oss att starta var resa soderut. Pa onsdag flyger vi som sagt till Kuala Lumpur. Men 20 timmar pa en buss utan toalett kanns inte sarskilt lockande, men kanske en upplevelse. Jag hoppas i alla fall att bussen stannar ofta for toalettbesok!

Har i Shanghai har vi haft det riktigt bra, en helt otrolig stad som jag nog kan rakna till en av varldens haftigaste utan att nagon slar mig pa fingrarna. Igar agnade vi oss at lite shopping pa den stora shoppinggatan Huaihai Rd dar bland annat H&M finns. Sedan fortsatte vi ner mot Nanjing Rd som leder ner till The Bund dar vi an en gang vandrade runt och njot av alla vackra byggnader.


Har sitter vi och ater en kombinerad frukost lunch pa ett typiskt snabb-
matstalle i narheten av vart hotell.


Har sitter Par och vantar utanfor en butik Huaihai Rd. En riktigt fin gata
med massor av trendiga och roliga butiker. Att Shanghai ar varldsstad
nar det galler mode och design rader det inget tvivel om, man behover
bara titta pa alla manniskor runt omkring sig, en gratis catwalk.


Emelie och Julia alskar shopping!


Helt galet! Ett stort shoppingcenter med bara Barbie, klader, barbie-
dockor, skor, smink, ja allt som har med detta varumarke att gora i
flera plan. Har i Asien ar det inte bara smaflickor som alskar sin Barbie-
docka, har gar aven vuxna runt med Barbieklader och vaskor. Just
darfor har man ocksa beslutat att oppna detta varuhus har i Shanghai.
Men man ska inte lata sig luras av dessa pimpinetta asiatiska tjejer och
tro att de ar veka och lite dumma bara for att de bejakar detta, inte alls,
de ar precis tvartom, duktiga, smarta och vet vad de vill har i livet!


Emelie med Barbievanner.


Lite crazy bild, men har i Shanghai mots man av alla moljiga ljussken,
som har pa en bro over motorvagen gar vi i UV ljus. Den har staden
maste vara en drom for de som arbetar med reklamskyltar och liknande.
Det gar inte att beskriva i ord hur spektakulart allt ar, maste upplevas!


Ocksa lite suddig bild dar vi star pa The Bund och bakom oss ser man
Huangpu River och Pudong.


Alla batar pa Huangpu River ar vackert upplysta.


Har har vi alla de vackra husen pa The Bund sidan i bakgrunden. Detta
ar de gamla kolonialhusen och att de ar vackra ser ni sjalva.


Hemma i Kuala Lumpur gar vi ofta pa massage, och under var rund-
resa har vi varit pa massage pa varje stalle. Har i Shanghai hittade vi
ett otroligt vackert massage och spa stalle mitt pa Nanjing Rd. Det sag
inte ut att vara sa speciellt utanpa, men nar vi kom in var det ett enormt
stort stalle och valdigt stilfullt. Vi fick ett eget rum och njot av en timmes
fotmassage varav 10 minuter pa axlar och nacke. Kostnad: 88 kronor/person!

Nu ska vi packa ihop oss och checka ut fran hotellet for att sedan ta oss till Bussstationen som ligger vid Shanghai South Railway Station. Nu vill jag att ni alla haller tummarna for att det blir en nagorlunda behaglig resa. Jag kan inte ljuga, utan maste erkanna att jag ar lite orolig, jag som alltid maste vara nara en toalett.


Kommentarer
Postat av: Geccod

Jäklar, de där byggnaderna ser inte direkt små ut. Jag håller tummarna och hoppas ni får en fortsatt trevlig resa. :-)

2010-06-27 @ 10:02:19
URL: http://Geccod.se
Postat av: Kim M Kimselius

Håller tummarna för att resan går bra, ser fram emot att läsa om den! Efter att ha läst din reseskildring försökte jag igår övertala Jan att han och jag skulle åka till Kina, tillsammans. Men han tycker det är onödigt, vi har ju båda varit där, en gång och det finns så många andra platser att besöka. Visst har han rätt. Världen är stor! Känns ändå som om jag har varit i Kina ännu en gång genom dina blogginlägg. Tack! Har njutit av vartenda ett! Kramisar Kim

2010-06-27 @ 21:34:28
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/
Postat av: Kim M Kimselius

Skrev en lång kommentar som försvann, tror jag...

Försöker igen.

Håller tummarna för att resan går bra. Ser fram emot att läsa om den när du kommit fram.

Igår försökte jag övertala Jan att vi skulle åka gemensamt till Kina, men han tyckte det var onödigt, vi har ju båda varit där och det finns så många fler platser att besöka i världen. Visst han har rätt, och det känns lite som om jag har besökt Kina ännu en gång, tack vare dina underbara blogginlägg. Tack! Kramisar Kim

2010-06-27 @ 21:36:47
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/
Postat av: Kim M Kimselius

Se där kom båda... Konstigt, för datorn sa att den första kommit bort. Bra nu får du läsa båda versionerna. Kramisar Kim :-)

2010-06-27 @ 21:37:40
URL: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0