Gong Xi Fa Cai

Överallt här i Malaysia står det Gong Xi Fa Cai, som betyder Gott Nytt År! Här är det nämligen just nu stor förberedelse inför den kanske absolut största högtiden här i Malaysia, nämligen det kinesiska nyåret som firas i helgen. Denna högtid som kommer att firas på ett eller annat sätt hela februari med fester, danser och naturligtvis massor med mat tillsammans med släkt och vänner. Själv ska jag på åtminstone en nyårslunch och här i vårt condo är det som vanligt nyårsfest i slutet på februari med stor buffé som slingrar sig runt hela poolen.

Vi kommer som jag tidigare skrivit inte vara kvar i Kuala Lumpur under den här helgen, utan åker redan i morgon bitti till Indonesien och ön Java som är Indonesiens mest tätbefolkade. Vi ska bo i Yogyarkarta som är en av de mest bevarade och vackraste städerna på ön Java. Vi ska också försöka kliva upp tidigt en av dagarna, kanske redan vid 3 på natten, för att klättra upp den fortfarande aktiva vulkanen Merapi. Vi kommer att åka hem till Kuala Lumpur igen på onsdag, måndag och tisdag är det ledigt för det kinesiska nyåret.

I går vid midnatt åkte Jenny hem till Sverige igen. Sista dagen på hennes två månaders långa semester blev riktigt lyckad tror jag. Vi startade dagen med att bli skjutsad av Pär in till Shangri-La hotel där vi under ett par timmar avnjöt en underbar frukost. Har själv bott där ett antal gånger innan vi flyttade hit och jag tycker att deras frukostbuffé är helt underbar.

Därefter åkte vi till Central Market, en marknad med massor med hantverk från Malaysia, och Jenny fick möjlighet att shoppa det sista som skulle tryckas ner i resväskan. Vi var även på fotmassage och senare på eftermiddagen var Jenny på manikyr och pedikyr, så när hon åkte hem var hon riktigt fräsch och utvilad.


Här ska vi bo, ett bra hotell med en jättestor poolanläggning. Så lite sol och bad blir det säkert också.





Och vad jag hört av Pär och andra som varit mycket i Indonesien så är det ett härligt folkliv. Det ska bli riktigt roligt och spännande. Självklart ska jag ta massor med bilder och berätta om mina upplevelser.

Här nere är en bild från senaste Cooking Club hemma hos Barbara från Spanien. Det är ett så härligt gäng och vi har så kul och dessutom får jag lära mig kokkonst från hela världen.




Kommentarer
Postat av: elisabet

Åh vad härligt det låter, ha det underbart!

2010-02-14 @ 13:36:48
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0