Bangkok - grötigt, smutsigt men ack så charmigt!

Jag har egentligen så mycket som jag vill berätta för er, men får ta det i omgångar. Det händer massor just nu och det mesta är riktigt roliga saker. Jag har ju tidigare berättat att Swea i Kuala Lumpur fått världsmötet 2011, vilket vi är väldigt stolta över, men inser också vilket ansvar och jobb det innebär, men på ett roligt sätt. Vi ska ha vårt första kommitémöte hemma hos mig nu på torsdag med flera rutinerade Sweor som för något år sedan var med och arrangerade regionsmöte (Asien) här i Kuala Lumpur och säkerligen har massor att bidra med. Kul ska det i alla fall bli.

I helgen firades Thaipusam, hinduernas största högtid. Tiotusentals trotsade hettan och vandrade till Batu Caves som ligger en liten bit utanför Kuala Lumpur. De mest trogna späker sig genom att fästa kött- och fiskkrokar på kinder, mage eller rygg, enligt tron bär man sina synder. Det är tron på Lord Muruga som sägs hindra smärta och blödning. Tahipusam är också högtiden där man firar Lord Murugans seger över det onda. Utanför just Batu Caves, som är en av de mest heligaste hinduiska platser, vandrar de sedan upp för de 277 trappstegen för att sedan komma in i de fantastiska grottorna med en takhöjd på över 100 meter. Väldigt imponerande. Den här helgen är det trummor, indisk musik och färglada skarpa färger som gäller, framförallt gult och rött. Jag var själv inte där och upplevde det på nära håll, men har tagit några bilder från tidningarna.

Vi har själva vandrat dessa trappor ett flertal gånger med både gäster
och själva, men då har det inte varit i närheten av dessa folkmassor.

De mest troende krokar fast ställningar mm på kroppen. "Man ska bära
sina synder".

Många krokar också fast apelsiner eller till och med kokosnötter. Enligt
våra indiska vänner här i Kuala Lumpur så är det de mest fanatiska som
gör detta, många samlas bara hemma hos varandra och äter och umgås.

Men som sagt, vi var i Bangkok i helgen. Vi åkte redan på onsdag kväll och kom hem i går kväll strax före midnatt. Vi åkte med Air Asia och normalt brukar inte jag ha några större problem med att flyga, men ditresan var hemsk. Det skakade rejält under större delen av ditresan som tar ungefär två timmar.

Men väl i Bangkok hade vi det toppen. En stad som är bullrig, skitig, ostrukturerad, men ack så charmig. Vi bodde på ett riktigt fint hotell fyra nätter, och vi hann med en hel del både när det gäller turistande och shopping.

Vi började på torsdagen med Grand Palace, detta otroliga område med praktfulla  förgyllda tempel. På kvällen tog vi en flodbåt och upptäckte de fantastiska bostäderna som ligger utmed detta enorma system. Under vår tur fick vi bensinstopp vilket gjorde det hela extra spännande och minnesrikt. Vår båtförare bara skrattade och själva blev vi bekanta med de boende som frågade om de fick bjuda på något.

Tidigt på fredag morgon tog vi en buss till Ayutthaya, Thailands gamla huvudstad. Ett tempelområde som påminner ganska mycket om Angkor i Kambodja. Det här var något mindre och alla tempel var i rött tegel. Tillbaka n till Bangkok åkte vi en kryssningsbåt där det serverades buffé. En riktigt rolig tur, där vi naturligtvis träffade lite svenskar. Vilket vi gjorde hela tiden i Bangkok. Här i KL träffar vi också svenskar, men då de som är bosatta här. Inte lika månag svenska turister.

I lördags var vi på Chatuchak Weekend Market, en enorm marknad med över 20 000 stånd. Här behövdes karta så att att vi skulle hitta tillbaka till den mötlats vi bestämt. Den här marknaden var otroligt billig och väl värt de timmari tillbringade där.

Så här stort är området, och vi gick vilse ett flertal gånger.

Här fanns allt! Kläder i massor, Emelie, Julia och Jenny shoppade verkligen loss! Men det fanns även
heminredning, husdjur, mat och massor med annat. Riktigt roligt.

På kvällen gick vi till en känd backpacker gata, som också visade sig vara riktigt rolig med flera billiga restauranger och butiker. Vi köpte bland annat en begagnad väska.

Khao San i Bangkok, den berömda backpackers gatan. Gatan som
aldrig sover. Här skryter man med de starkaste drinkarna och att man
aldrig frågar efter legitimation.

Jag ska lägga in våra privata bilder från Bangkok i morgon. Nu ska jag åka och fylla på kyl och frys.