Vilken vinter!

Jag måste nog säga att det mer ser ut som om vi skulle bo i fjällen just nu. Inte känns det som om jag befinner mig i Stockholm. Visserligen hade Stockholm så här mycket snö förra vintern också, men då var vi inte här och kunde inte uppleva detta vinterlandskap. Det är heller inte ofta som södra Sverige kan skryta med att de nästan har mer snö än norra Sverige. Vackert är det, friskt också för den delen.

Helgen har gått ganska snabbt, och vi har egentligen inte gjort så jättemycket faktiskt. Ganska skönt att ta det lite lugnt måste jag säga. Julia och jag har dessutom haft vår förkylning att ta hand om, och just nu känner vi båda två att det går åt rätt håll. Förhoppningsvis blir det en frisk jul för oss också.


I går var jag, Julia och Pär ute på en långpromenad, men innan behövdes
det skottas, som vi gjort varje dag den senaste tiden. Egentligen ett
ganska otacksamt arbete eftersom det snöar igen ganska snabbt igen.


Igår var det dessutom inte uppehåll en enda gång, utan snön föll hela dagen.
Men jag tycker att det är underbart härligt att vara ute i vintervädret, man
känner sig så frisk och fräsch. En ganska stor kontrast mot de två senaste
jularna då vi andades in tropisk luft. Inte fel det heller, men snön var saknad.

I går kväll var vi till vår kyrka, Brännkyrka Kyrka, på en julkonsert. Jag går inte särskilt ofta i kyrkan, men just juletid tycker jag att det är otroligt vackert, särskilt om man går dit när det är mörkt ute. I går var det Brännkyrkas egen kör som stod för programmet och det var både kända och mer okända julsånger som framfördes. Jag rös verkligen när det var dags för min favorit O Helga Natt.


Här är Julia och Emelie på väg in till kyrkan. Måste också säga att
äntligen infann sig den där riktiga julkänslan när vi kom till kyrkan. Allt
var riktigt vackert, till och med den ganska stora råttan som mötte oss
när vi efter konserten var på väg hem.

Resten av veckan ska vi försöka ägna åt att förbereda innan vi på torsdag åker upp till Jämtland för att fira jul. Vi har bokat nattåg så att vi kommer fram på julaftonsmorgon. Men nu vet vi inte om vi ska försöka boka flyg istället, känns på något sätt skönare att flyga. Åtminstone går det fortare. Jag tror heller inte att det spelar någon större roll när det gäller förseningar mm. Allt verkar vara kaos i alla fall under vintern i Sverige.

Jag läste också idag att vår kära julmust fyller 100 år i år. Grattis! Denna underbart goda dryck som jag personligen föredrar till julbordet. Konkurrenskraftig är den också, inte ens Coca-Cola kan bräda denna dryck.

Kan också rekommendera en ny artikelserie på Svenska Dagbladets IDAG sida som ska handla om Sorg, vemod, glädje, förväntan, frustation och ånger. Längtan startade man upp med idag och det är riktigt kul att läsa. Vill citera en sak som stod idag och är sagt av poeten Khalil Gibran: "Att önska är halva livet" "Att vara likgiltig är halva döden."

Själv önskar jag och längtar mest hela tiden. Som idag när jag hjälpte goda vänner med tips på vad de kan göra när de nu under jul och nyårshelgen ska till Malaysia. Då fick jag en enorm längtan dit. Så jag längtar massor till nästa år i mars, för då ska jag till KL. Men jag håller med kloka Ivan Ålund Berglie 11 år som säger att när man längtar efter något så tar allting väldigt lång tid. Så sant, så sant.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Eva! Ha en skön julhelg i Jämtland! Visst är det härligt med den friska luften och snön, jag bara älskar det, så för mig för det komma mycket mer snö, då snöskottning är en möjlightet att få komma ut! Kontrasterna är härliga.



Så mysigt med julkonsert i vackra byggnader med snön som inramar stunden.



Ps.. För vår del närmar det sig flytten till Malaysia, men jag tycker nog det känns vemodigt,, då "mitt Mangoland" är så speciellt, plöstligt ska man leva ett internationellt liv med massor av skandinavier runt omkring sig, he he. Det blir ovant! Jag som bara pratat svenska en enda gång sedan jag flyttde till Filippinerna! Ja, nog blir det annorlunda, men vi har redan flera malaysier som goda och nära vänner, så jag ser fram emot den lokala touchen, också! Min make har bl.a.bott 7 år i Jakarta så han pratar bra bahasa, vilket underlättar i kontakten med det lokala livet. I januari flyttar vi, det ska bli kul.



Ha de riktigt gott och hoppas ni får en bra familjehelg tillsammans!



Kram Katarina, "hemma i Sverige"



2010-12-21 @ 08:01:53
URL: http://kattasfiksrum.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0