Möten IRL

I dag på E24 Näringsliv kan man läsa om att arbetsgivaren faktiskt har rätt att kontrollera dig som anställd mer än vad vi tror, både när det gäller e-post, övervakningskameror, passerkort och vilka hemsidor vi brukar vara inne på. Nu kanske det inte är så många som satt det i system att kontrollera sin personal, men man bör kanske ändå ha detta i bakhuvudet. Särskilt idag, i den digitala världen, där det är så otroligt lätt att få fram information och korrespondens som skrivits på nätet mellan oss.

Kanske borde vi damma av det gamla hederliga "ansikte mot ansikte" mötena mellan kollegor lite oftare. Inte som idag, alltid skicka snabba sms och e-postmeddelande när det gäller precis allt. Var själv på en arbetsplats för några år sedan då vi satt så nära att vi nästan kunde ta på varandra, men ville vi något så skickade vi e-post. Jag sitter själv i glasbur eftersom jag är en typisk sms:are, e-postare och facebookare, ja helt enkelt fast i internets och dataålderns  underbara tid. Tycker att det är smidigt och lättsamt att skicka ett sms eller ett snabbt meddelande på facebook eller via e-post istället för att jaga folk på telefon utan att få tag i dem. Fast självklart så är telefonen viktig också, och till vissa personer, myndigheter mm så passar ett telefonsamtal mycket bättre.

Måste ju också vara ärlig och säga att jag har också gjort bort mig på nätet. Inget allvarligt, men pinsamt just då. Jag har svarat för snabbt på e-post utan att tänka efter först, jag har till och med skickat till fel person en gång vilket var fruktansvärt pinsamt för personen som fick mejlet, men som INTE skulle ha det var omnämnd i ett ganska olustigt sammanhang för min del. Bara att bita i det sura äpplet och lägga till händelsen i listan för erfarenheter som INTE ska göras om.  

Men jag tror att vi alla idag bör vara medvetna om allt detta, kanske särskilt unga människor, som inte tycks ha några spärrar när det gäller att lägga ut privata bilder och ytterst pinsamma statusar på facebook. Kanske bör vi införa ett nytt skolämne som heter "vett och etikett i datavärlden" eller kanske "det du inte lägger ut i cyberrymnden". Jag tror att det snart måste bli verklighet på alla nivåer, inte bara de som arbetar med det.

Redan idag finns ju lite riktlinjer om hur vi ska använda internet, netikett. Men den kanske bör utvecklas och spridas lite mer än den hittills gjort. Länkar den förresten. 
http://www.netikett.se/

I går hände det som inte fick hända i Malaysia. En turistbuss på väg från höglandet Cameron Highlands ner till Ipoh totalkraschade och minst 26 personer omkom. Det var thailändska turister som var på besök i grannlandet och 23 av dem dog, 3 av dem var två malaysiska chaufförer och en malaysisk guide. Den värsta trafikolyckan någonsin i Malaysia och det känns oerhört tragiskt att behöva läsa om det.
http://www.nst.com.my/

Förra julhelgen bilade vi just denna väg tillsammans med min mans bror och hans familj. Vi åkte i två bilar och den ena körde jag, det är en ganska kurvig väg som stundtals också har ganska brant lutning med dålig sikt. Exakt hur olyckan gått till vet man inte ännu vad jag förstår, men vad jag läst i New Strait Times är att man misstänker att bromsarna inte fungerade som de skulle.

Malaysia som har ett fantastiskt och modernt vägnät har också ganska många trafikolyckor, dock är de flesta med motorcyklar som är ett vanligt inslag i trafiken. De olyckorna är ofta väldigt allvarliga och ganska ofta har man suttit både två och tre personer på motorcykeln. Oftast också med bara flipflop och ingen hjälm och med en bakåtvänd jacka som fladdrar förbi. Såg en del sådana olyckor som kom in på University Hospital i Kuala Lumpur under den tid Pär låg där för sina njurar. Ingen trevlig syn. Men som sagt, mina tankar går idag till alla som arbetar med denna fruktansvärda olycka i Malaysia och till de som ligger med livshotande skador på sjukhus.

I dag är det sista skoldagen, ja skoldag och skoldag, julavslutning på Emelies och Julias skolor. Skönt med ett efterlängtat lov tycker de. Vi ska fira det med att äta en riktigt god middag på restaurang Malaysia ikväll. Innan middagen ska vi göra ett försök att trängas med andra julshoppare inne i Stockholms City.

Ha en riktigt bra dag!


I brist på andra bilder så får ni en på mig i skidbacken. Vi tar nog med
oss skidutrustningen i jul och hoppas på några åk i kylan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0