Härlig måndag

Måndag morgon och jag känner mig pigg och alert. Resten av familjen sover eftersom det fortfarande är helg här i Malaysia, Hari Raya. När jag tittar ut så ser jag en klarblå himmel med luft som är så klar att jag ser ända bort till Batu Caves från vissa vinklar i lägenheten. Det är ganska ovanligt under den här perioden då man oftast vaknar till haze, dimma från eldningen av regnskog på Indonesien och Borneo. Men idag ser det mycket lovande ut.

I går kväll tog vi bilen in till city center för att äta en buffé på hotell Istana. Det var en jättebuffé med allt du kan tänka dig, malaysiska specialiteter, lax i alla former, pasta, suchi, sallader, ostar och efterrätter i mängder.  Vi var ganska ensamma på restaurangen så vi fick bra service och maten på uppläggningsfaten så riktigt fräsch ut.



Hotell Istana som ni ser på bilden har förutom den restaurang som vi var på en gudomlig Indisk restaurang. Den indiska restaurangen var jag på när jag var i Kuala Lumpur för första gången i april förra året. Och det var nog den godaste indiska mat jag ätit. Men som sagt, det var helt ok igår kväll också.

Efter buffén när magen stod rakt ut (ja, jag vet, det gör den jämt, men nu lite mer än vanligt;)) tog vi en promenad inne i KL. Det var som vanligt folkliv men egentligen inte något speciellt eftersom det är Hari Raya. Vi konstaterade att de flesta som firar Hari Raya är nog hemma hos släkt och vänner. Precis som vi är under själva julhelgen. Men det var ändå massor med folk, för hälften av befolkningen firar ju inte denna högtid.



Julia, Emelie och Pär utanför Pavillion, ett shoppingcentrum mitt i KL som blivit utsett till ett av världens bästa och finaste. Och jag är beredd att hålla med. Utanför har man ofta lite olika utsmyckningar, som här en fontän som ändrar färg hela tiden.



I de flesta shoppingcentrum här i KL har man så kallade Food Courts, och det som ligger i Pavillion är faktiskt ett av de bättre. Mat från hela Asien i en fräsch miljö som jag verkligen kan rekommendera.

Pavillion är ett shoppingcentrum som med Malaysiska mått är ganska dyrt. Faktiskt ganska dyrt för oss svenskar också. Här har man de flesta märkesbutikerna och där är ju priserna lika över hela världen. Men du kan även hitta fynd här, och det finns även butiker med mer humana priser.



Nu är allt smyckat för Hari Raya. Men en sak som är säker är att Malaysier älskar sina shoppingcentrum. Det spelar egentligen ingen roll om de handlar, de åker dit ändå. Att parkera i garagen i dessa gigantiska center är en prövning under helgerna. Man kan få åka runt ganska länge innan man hittar en ledig parkeringsruta. Och då är ändå parkeringshusen otroligt stora.



Inne i Pavillion är det vackert och det känns också riktigt exklusivt.

Idag ska vi först ner till poolen, sedan blir det konstutställning.


Kommentarer
Postat av: Marita

Nu "drar" det i shoppingtarmen...

:=)

2009-09-21 @ 14:13:35
Postat av: RESESNACK.

det låter och ser mysigt ut. den buffén lät ju inte alls fel!

2009-09-21 @ 19:53:30
URL: http://www.res.se/blogg/resesnack
Postat av: Ritha

Hej Eva! Blir så sugen på all mat som du beskriver. Ni får ta med oss på någon av alla restauranger i K.L när vi kommer ner. Kram Ritha

2009-09-21 @ 22:43:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0