Emelie ska till Nepal

I morse vaknade jag och tittade ut genom mitt sovrumsfönster som i vanliga fall brukar bjuda på en enorm vy över Kuala Lumpur. Men i morse såg jag nästan ingenting. Och den senaste tiden har det faktiskt varit så till och från. Och jag tycker inte om det. Jag tycker inte alls om denna haze eller dimma, och jag är inte ensam om att tycka så.

Under de senaste månaderna har man eldat regnskog på Sumatra i Indonesien, och även på vissa delar av Borneo, och ligger vinden på åt Malaysiahållet så får vi alla rök och dimma över oss. Ibland har man nästan kunnat känna lukten av rök inne. Man har uttalat sig om att detta ska pågå augusti ut, men de verkar ha förlängt det hela. I september brukar det komma mer regn, och då får vi hoppas att luften blir klarare här i KL.

I kväll kommer Pär hem från Turkiet där han varit denna vecka. Han åkte direkt från Singapore dit. Och i helgen ska vi ta det ganska lugnt hoppas jag. Har inte känt mig helt frisk den sista tiden, men inte heller så sjuk att jag varit liggande, och då brukar det vara svårare att få bort det ur kroppen eftersom man inte låtsas om det utan far runt precis som vanligt.

I helgen ska vi i alla fall försöka få till vår resa till Borneo om två veckor. Vi måste boka upp vilka turer och utflykter vi ska göra, och på Borneo finns det massor att se och göra så det är rätt svårt att begränsa sig. Men det ska i alla fall bli riktigt kul att få åka till denna otroligt spännande ö som är uppdelad i en Malaysisk del, en Indonesisk del och en Bruneidel. Vi kommer att åka till den Malaysiska delen. Jag berättar mer om detta senare.

Annars är det ganska många datum att hålla reda på just nu. I oktober får vi Sverigebesök vilket ska bli jättekul. Och en av de absolut roligaste händelserna är att Emelie kom med i den grupp som ville till Nepal under grade 9 Global Action Program som från och med i år är ett ämne.  Det är så spännande och Emelie tycker verkligen att detta ska bli en rejäl utmaning. Hon ska klättra i Kathmandu och Himalaya, alltså en riktig utmaning och ett minne för livet.

Eleverna fick redan för ett par månader sedan välja mellan olika länder och utmaningar. Bland annat titta på ekobyar och regnskog i Thailand, besöka historiska platser i Vietnam, juvelspaning i Laos, drakar i Kina/Peking och det som Emelie ville bergsklättring i Nepal.

Emelie har även kommit med i skollaget i volleyboll, vilket hon först inte trodde. De hade en massa uttagningar och enligt Emelie, som aldrig tidigare spelat volleyboll, så var alla superduktiga. Men hon kom med som en av de sista, men har redan fått spela en match mot en annan internationell skola här i KL. Och ISKL vann. Och enligt vad vi sett så ska de även inom snar framtid på en liten turné till Vietnam och möta några andra internationella skolor där. Att vara med i skollagen här är en stor möjlighet att få ut och resa och naturligtvis väldigt roligt.

Julia kämpar också på i sin nya skola ISKL där hon går i Middle School grade 6. Och som efter skolan aktivitet har hon valt klättring. De har en ganska stor klättervägg på skolan och läraren som är Emelies gamla mattelärare äger tydligen när det gäller klättring. Åtminstone enligt Julia.

Julia som är av den mer privata typen blir lite irriterad när alla koreaner, japaner och kineser som nu går i grade 8 och känner Emelie sedan förra året, kommer fram och skriker: "Ah, you must be Emelies sister". Då skäms hon och tycker det är jobbigt och pinsamt. Men jag tycker det är lite roligt.

Och på något sätt är många av eleverna på de internationella skolorna väldigt framåt och sociala. De är vana att varje termin få nya vänner från någon spännande del av världen. De är också vana vid att ta hand om och hjälpa alla nya som kommer hit och som kanske inte alltid förstår allt från början.

Men en baksida som jag ofta möter är också det svåra i att ta avsked från vänner som gjort sina år och som ska flytta hem eller till någon annan plats ute i världen. Ganska tufft när man är vuxen, men kanske ännu tuffare när man är barn och ungdom.

Om ni vill och om ni har tid så kan ni läsa en artikel som jag skrivit om unga expat. Den har varit publicerad på en av mina favoritbloggar som jag ofta läser.


Så här har det sett ut i KL lite då och då när vinden velat. Hoppas
verkligen att de snart slutar elda regnskog på Sumatra.

Här nere länk till min artikel, och som sagt, jag rekommenderar verkligen denna blogg. Får en att drömma.
Artikeln är nedkortat, och jag har orginalet om någon nu mot förmodan skulle vara intresserad.

http://www.res.se/index.php?option=com_myblog&show=Bor-i-tropikerna-och-semestrar-i-Sverige.html&Itemid=105




Kommentarer
Postat av: Elisabet

Oj vad mycket spännande saker ni ska göra framöver! Tråkigt med all röken, är det skogsbränder eller eldar de skog med flit? Borneo låter i alla fall jättespännande! Vilket kul liv ni lever, ska läsa artikeln nu alldeles strax också! Själv är jag fortfarande i extas över min hattpardsvinst på hästpolon som jag tjatat om på bloggen tidigare i veckan men att bergsklättra i Nepal osv är nog strået vassare!

2009-09-04 @ 16:41:06
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0