Sugen på shopping?

Asiater som åker till Europa för att shoppa måste ju tycka att de kommit till fel plats. För inte kan det väl vara för shoppingens skull de kommer till oss? Nej, det måste väl vara för lugnet och tystaden får vi hoppas. Åtminstone om de besöker oss som kommer i från norr där det i princip är ganska tomt på gatorna. Ja, jag är lite elak och menar att det till och med i Sveriges huvudstad Stockholm är väldigt lugnt och folktomt om man jämför med asiatiska storstäder där det fullkomligt vimlar av folkliv. Faktiskt en av de saker som vi reagerade på mest i somras när vi kom hem till Sverige igen, "gud vad lugnt och tyst det är", "och var är alla människor?" Men vi njöt av det också efter ett tag.

I dag tänkte jag visa några av de ställen som vi brukar shoppa på. Och trots att vi bott här i ett år nu så hittar vi fortfarande nya ställen och nya stora shoppingkomplex. Så när det gäller att shoppa så finns det egentligen inga begränsningar här i Kuala Lumpur. Ja, det ska vara för mig då, som ibland kan ha lite problem med storlekar eftersom jag inte ser ut som en kines utan en välvuxen svenska.



Vi kan börja inne i Kuala Lumpur City Center (KLCC) där vi har ett otroligt fräscht shoppingcenter. Det heter kort och gott KLCC Suria och här har du en uppsjö av butiker. Du kan hitta alla märkesbutiker men också en hel del butiker med mer humana priser. I de flesta shoppingkomplex i KL finns allt från kläder, skor, inredning, frisörer, banker, skönhet, spa, biosalonger och stora stora foodcourts där du kan äta mat från i princip hela världen.



Inne i dessa giganter är det väldigt rent och allt känns exklusivt. Här är en gammal bild från vår första tid här i KL då vi hade besök av mina gamla arbetsgivare Micke och Bitte. Här inne i Suria är det extra häftigt eftersom du kan titta upp och se toppen på tornen (KL:s stolthet Petronas Twin Tower.) Det vi brukar handla här är kläder om det ska vara till något speciellt tillfälle och av lite bättre kvalité, men också sportkläder finns det mycket av här. Vi är också lite av stammisar på den underbara foodcourten som finns här.



Pavillion har jag nämnt förut i min blogg. Detta är en av Emelies och Julias favorit. Det är shoppingcentrumet ligger mitt i Bukit Pentang som är själva centrumet i KL kan man säga, och har blivit utsedd till att vara ett av världens bästa och snyggaste shoppinghus. Jag kan hålla med om det, för här pratar vi hög klass på shoppingen. Själv anser jag mig vara både för fattig och för snål för att öppna plånboken här inne. Men det är kul att fönstershoppa också...Här hittar du också alla märkesbutiker, här finns inte så många billiga butiker men du kan hitta prisvärda kläder under rea och utförsäljning. Det finns allt här också precis som i Suria.



Och som på de flesta ställen när det gäller shoppingkomplex är det otroligt lyxigt och rent överallt. De här lite mer exklusiva ställena ser man många koreaner, kineser och Japaner som shoppar loss rejält. Här har Julia några favoritbutiker och likaså Emelie och Pavillion har också en fantastiskt foodcourt längst ner där vi både ätit och tagit med oss mat hem ifrån. Men Pavillion är väl värt ett besök oavsett om man handlar eller inte.



Här är Bangsar Village Shoppingcenter, ett av de som kanske ligger närmast där vi bor. Bangsar som stadsdel är ett typiskt expats område och jag har många vänner som bor där. För en 10-15 år sedan var Bangsar otroligt hett och inne bland det vackra folket i KL. På smågatorna runt detta stora centrum finns också små butiker och fantastiska restauranger. Här kan du hitta mat från världens alla hörn, men prisnivån är betydligt högre än övriga Malaysia och KL som faktiskt är ganska billigt. Här handlar vi egentligen bara mat, de har en bra matbutik där vi kan hitta västerländska produkter. Här kan man även köpa snus. Men de har också en hel del bra butiker och jag och Emelie är ofta på SARA och handlar.



Här är vi inne i Bangsar Village, och just när bilden togs var det jul. Här är man mycket för att smycka vid högtider och trots att det är ett muslimskt land så är den kristna julen inget undantag. Ofta är utsmyckningen väldigt smakfull också. Bangsar är också ett ganska exklusivt shoppingcentrum men du kan hitta billiga butiker här också. Pär har bland annat sin frisör här i Bangsar Village.



Sedan har vi en gigant, verkligen gigant. Time Square Shoppingcenter. Här är det så stort att du absolut inte klarar detta på en dag, kanske inte ens en vecka. Längst upp i detta komplex finns ett tivoli, med berg och dalbana med loop och allt, karuseller. Helt otroligt tyckte vi när vi kom och såg det första gången. Våra gäster med barn har tyckt att detta varit en riktig hit faktiskt. Även en del föräldrar, när familjen Andersson var här åkte Patrik flera gånger, det gör Pär också när han får chansen. För övrigt så är detta ett otroligt billigt ställe. Här hittar du jeans för 50 lappen och klänningar, tunikor mm för 50 lappen. Allt är superbilligt och riktigt roligt att gå runt och känna att man har råd med det mesta. Kanske inte världens bästa kvalité, men vissa kläder är helt ok. Längst ner på bottenvåningen har man de dyraste kläderna och längst upp de billigaste. Väl värt ett besök tycker jag.



Här inne är det stort, jättestort. Men ett helt ok shoppingcentrum att fylla sin resväska med kläder från.



Måste också visa tivolit med berg och dalbanan. En bit ifrån ligger en bowlinghall med 100 banor. Så det är inga små shoppingcentrum vi pratar om här, det är giganter.



En annan gigant, Mid Valley Shoppingmall med Gardens. Helt otroligt stort, här kan man verkligen gå vilse. Vi har gjort det flera gånger. Detta är nog kanske det största shoppingkomplexet i KL. Kommer man på en lördag eller söndag kan det ta en bra stund innan man kommer in i garaget, och sedan att få en plats tar ytterligare svett och tårar. Men det är det värt, faktiskt. Detta var nog det första stället som vi började gilla rejält. I början var det mycket som skulle inhandlas och vi var nog till Mid Valley ett par gånger i veckan. Här finns allt från dyra exklusiva butiker till billiga och mer lokala kläder. Du kan hitta allt. Här finns också en nyare del som heter Garden och där har de en fantastisk foodcourt som vi gillar skarpt. På helgerna brukar det vara massor med folk här, ja i alla shoppingkomplex för den delen, malayerna fullkomligt älskar sina shoppingmall.



Inne i Mid Valley är det bäst att hålla reda på var man är, lätt att gå vilse. Här inne har jag många gånger slunkit ner på en stol i ett café eller annat med fruktansvärt värkande fötter. Men med shoppingkassar jag varit riktigt nöjd med. Första gången jag kom in hit stod jag bara och gapade, det är så stort. Då var det också precis innan jul och det var så otroligt mycket julsmyckning och uppträdanden.



Ännu ett shoppingcentrum. Ni märker att det inte går någon nöd på oss! Det här är 1 Utama (One Utama) som också är ett riktigt bra shoppingkomplex med en nyare och en äldre del. Riktigt stort det här också. Det här är ett ställe som vi upptäckte för inte så länge sedan och jag måste säga att de har en hel del bra klädbutiker. Har hittat en riktig favorit faktiskt, där jag kan hitta mina älskade tunikor. 1 Utama är också det ställe där alla expat ungdomar brukar träffas och hänga runt i. Emelie brukar ofta möta upp sina skolkompisar här och så går de på bio, shoppar lite och sedan äter de eller fikar någonstans. Ligger också ganska bra till för oss som bor i Mont Kiara.



Och inne i 1 Utama är det som på alla andra ställen flera våningar med bara shopping. 1 Utama har precis som Mid Valley en blandning av billigt och dyrt. Har börjat gilla 1 Utama mer och mer faktiskt. Här har de också en stor SARA butik som jag gillar, sedan har de en butik som jag inte kommer ihåg vad den heter, men den älskar jag också. Här är också ni ser rent och fräscht. Och skulle man bli hungrig mitt i all shopping här i KL behöver man inte vara orolig, här finns mat i varje hörn. Du kan inte glömma bort maten här, helt omöjligt.



Ett till jättestort shoppingcentrum heter Sunway pyramid och ligger i anslutning till Sunway Laguun, som jag tidigare skrivit om. Det stora nöjesområdet med stränder, linbanor och ja, allt. Här har jag bara varit en gång, men det såg riktigt bra ut så vi ska nog utforska detta också. Ser ut som de flesta andra ställen där du kan köpa allt och äta allt.



Och väl inne i Sunway pyramid är det rent, fräscht och elegant som på så många ställen här i KL. Åtminstone på de ställen där det förväntas att vi ska öppna våra plånböcker;)



Sedan har du The Curve, ja det heter så här i KL där Ikanohuset och IKEA ligger. Här finns naturligtvis också en hel del shoppingmall och gigantiska affärer. Hit åker vi naturligtvis om vi ska på IKEA och fylla på med svensk mat eller om vi vill storhandla mat på Tesco som också ligger här. Tesco är ett av de billigaste och bästa ställena att handla mat på, det har bra kvalié och du hittar det mesta. Men det är stort, och det tar några timmar.



Men som sagt förutom alla dessa otroligt stora shoppingkomplex finns många och åter många butiker runt om i hela KL. Här kan du fynda och hitta riktigt fina inredningssaker, kläder mm.Som här på Jalan Tuanku Abdul Raham där det vimlar av skräddare och andra små mysiga butiker.



Mitt inne i KL i Bukit Bintang finns också massor med butiker av alla de slag.



Är man intresserad av att se det inhemska ska man åka till Central Market, visserligen väldigt turistiskt, men ett måste om man är här tycker jag. Här hittar du malaysiska hantverksbutiker med både inredning och kläder. Prylar av alla de slag och ett prisvärt och mycket gott foodcourt. Detta ligger precis vid Merdeka Square (Frihetstorget) och hela Central Market är på något sätt sponsrat av Malaysiska staten. En fin liten marknad.



Måste också visa lite av vårt utbud av skor. Skoaffärer finns precis överallt, och nu menar jag precis överallt. Och det är billigt, jättebilligt. Här köper du skor från 50 lappen och uppåt beroende på vilken butik du i. Ett tips till alla som reser hit, köp sommarskorna här. Finns enormt mycket att välja på. Jag tror Bitte köpte 10 par när hon var här.



Som sagt, skor i alla smakriktningar finns här i ett jätutbud. Likadant med väskor.



Väl inne här i Shopalot finns ett gytter av butiker. Här är billigt, väldigt billigt. Kanske lite dåligt med stora storlekar, men för ungdomar som är ute efter fräna kläder är detta ett måste. Ibland är kvalitén lite si och så, men vad förväntar man sig när en klänning kostar 50 kronor.

Och nu har jag här i mitt inlägg inte fått med allt, för jag lovar att det finns mer än dubbelt så många ställen till att shoppa loss på. Det här är ställen som vi själva varti på, och vi håller ju fortfarande på att upptäcka nya saker och ställen. Jag kan också säga att det mesta är billigt här, köper du inhemskt så är det säkert 40% lägre priser än hemma i Sverige. När det gäller märkeskläder så är det samma priser över hela världen. Även här om du ska ha äkta vara.



Men vill du köpa oäkta märkeskläder beger du dig till China Town. Många av kläderna här håller faktiskt hög kvalité och jag tror inte många ser skillnad på äkta eller oäkta vara. Ibland, men inte alltid. Här finns också små guldkorn av butiker. Kanske en turistfälla, men prutar du rejält så är det riktigt roligt. Inte alltid så billigt som många tror, går du bara rakt över gatan finns ett stort kinesikt varuhus där vi ibland har hittat samma sak för halva priset mot China Town. Men detta är naturligtvis ett måste om man är i KL och Asien, att besöka China Town.



Ett annat ställe som är roligt att strosa runt i är Little India. Kanske tycker jag nästan bättre om det än China Town. Inte riktigt lika hysteriskt och så älskar jag att titta på tyger och saronger. 

Ja, det var lite om shoppingen i Kuala Lumpur. Här finns allt, och som sagt här har jag bara nämnt en bråkdel. Men en sak är klart, vi kommer nog att tycka att det mesta ser väldigt litet ut när vi kommer hem till Sverige igen.  

Kommentarer
Postat av: Marita

Åhhhh-kläder,väskor och skooor!

Jag skulle bli helt exalterad!

Tur att det är gratis att kika in här =D.

Jättekul att läsa & titta!

Kram!

2009-10-14 @ 14:38:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0