Fisk spa och fotboll

Vår underbara Martin Linder, mina barns kusin, satt tydligen igår och undrade vad ett fiskspa är. Jag har tagit upp det förr, men eftersom det är så typiskt för just Malaysia så tar jag upp det igen. Och Martin, självklart ska vi gå på det när du kommer hit i jul. Jag är övertygad att åtminstone din pappa är i stort och akut behov av det.

Fiskspa finns på massor av ställen här i Malaysia, i Kuala Lumpur finns det i nästan varje kvarter.



Du stoppar ner dina fötter i en bassäng som är full av fiskar. Är lite osäker på vad det är för fiskar, men har hört namn som Garra rufa, även kallad "reddish log fish" (rödaktig sugapparat) eller Nibble fish, (knaprande eller naggande fiskar). Men helt klart är att det är en hel drös med sugfiskar i bassängen. Och när du stoppar ner dina fruktansvärt fula fötter med massor av gammalt dött skinn på så simmar ett helt stim fram till dina fötter och börjar äta. Ska tydligen vara riktigt bra för fötterna. De äter alltså upp allt gammalt och lämnar kvar det friska skinnet.

En del säger att det kittlar något otroligt, men det gör absolut inte ont. Har du fina fötter, som jag tror att du Martin har, så kommer det bara några få fiskar och nafsar lite. Har varit med om att en del satt ner sina fötter och alla fiskar i hela bassängen blir helt tokiga, de flockas runt fötterna. Men då har man säkert rejält med förhårdnader och dåligt skinn.



Har du riktigt mycket av det goda på dina fötter, så kommer fiskarna att fullkomligt älska dig.



Och det kan se lite olika ut på ett Fiskspa, som här, lite elegant med växter och flera bassänger.



Eller lite enklare med bara en bassäng uppställd på ett shoppingscenter eller i ett hål i väggen. Det är ganska billigt att gå på fiskspa, kostar ungefär RM25 (cirka 50 SEK)för en halvtimme. Och de som gillar det tycker att det är både skönt och ger resultat. Pär tycker av naturliga skäl väldigt mycket om det;)

Nu på morgonen har jag skjutsat Emelie till sin skola ISKL, där de under dagen har en volleybollturnering. Det har varit massor med träning och matcher för hennes del den sista tiden, men idag är det den sista för säsongen. Så nu ska hon börja med fitnes under en period.

Ikväll ska Emelie på en fest till en amerikansk kille som fyller år. Pär, jag och Julia ska nog slappa lite först vid poolen, sedan åker vi in och tittar på de sista matcherna. För oss är kvällen fortfarande öppen, då vi inte har några planer ännu i alla fall. Men som sagt, det kan dyka upp något snabbare än man tror.

Ska under natten försöka undvika att gå in på nätet. För i morgon söndag sänder de Sverige-Danmark i sin helhet på en TV kanal här i Malaysia. Och vi vill inte veta resultatet, utan låtsas att vi sitter hemma i Sverige när det är direktsändning. Vad jag förstår en mycket viktig match för Sverige.



HEJA SVERIGE!!!!!!


Kommentarer
Postat av: Elisabet

Har hört om det där, skulle jag nog behöva, som ser ut som om jag har beigea skor på mig när jag är barfota. Oj det där med matchen har jag helt och hållet missat, fotbollsintresset är minst sagt slumrande. Hoppas ni hinner se den innan det blir avslöjat för er hur det gick, kram e

2009-10-11 @ 00:00:04
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0