To know Malaysia is to love Malaysia

Så skrev vår Svenska präst i senaste numret av snofida, den skandinaviska tidningen, som jag också skriver i. Och jag är beredd att hålla med, ju mer man lär känna landet och dess människor, desto större blir kärleken till detta land . Just nu känner jag så, och jag trivs verkligen i detta mångkulturella och spännande land. Jag har full förståelse över de som flyttat hem till Sverige och sedan drabbas av en enorm längtan tillbaka hit.

När Pär för snart tre år sedan frågade om jag hade något emot att flytta hit fick jag panik och blev livrädd. Jag trodde då att mitt liv skulle ta slut vid en flytt, och som jag tidigare skrivit grät jag en hel vecka.  Allt jag gjorde hemma i Sverige tyckte jag just då var det absolut viktigaste. Att lämna tryggheten och det som jag var så van vid kändes ofantligt skrämmande och långt borta. Inte kunde jag göra något så dumt som att flytta till ett land jag knappt visste någonting om, och dessutom ta med mig barnen. Nej, så kan man ju inte göra.

Idag är jag glad att jag gick med på flytten. Egentligen kan jag säga att jag är mer än glad. Jag är också den första att erkänna att jag hade så många fördomar innan vår flytt, om allt som har med detta liv att göra. Idag, ett år senare, kan jag bara konstatera att jag blivit många erfarenheter rikare och mött fantastiska människor som jag annars aldrig skulle lära känna. Jag känner mig oerhört priviligerad och är så tacksam för den tid vår familj får här i Malaysia.

I går firade vi första advent här hemma på ett lite annorlunda sätt. Vi hade besök av Ravi, Asha, Palavi och Arjon från Indien. Ravi och Pär känner varandra sedan många år tillbaka och Ravi har också varit och hälsat på oss hemma i Sverige. Nu firar ju inte de jul, eftersom de är hinduer. Men vad gör det, de fick i alla fall vara med och fira med oss.

Först drack vi glögg och åt pepparkakor med grönmögelost. Till middag blev det tyvärr ingen svensk mat, men väl balinesisk, som vi hämtat från vår favoritrestaurang nära där vi bor. Till dessert blev det hemmagjord (jag) mangoglass med massor av tropiska frukter till. Till detta fick den som ville dricka julmust.

Men jag kan inte påstå att det är sådär värst mycket julstämning här. Innan gästerna kom var jag nere och tog en simtur och tittade på palmerna runt omkring mig medan jag försökte få in i huvudet att det faktiskt är advent.

I morse skjutsade jag Pär till KL central. Han skulle vidare till Tokyo där han ska vara till på torsdag. Tidigt på fredag morgon åker vi till Cambodja. Där ska vi titta på gamla tempel, men också springa en löpartävling. Självklart kommer jag att berätta mer om Cambodja som vi besöker för första gången.


En liten tur till IKEA blev det i helgen också. Vi skulle köpa lite julsaker och
en hylla till Emelies rum. Här ser allt ut precis som hemma i Sverige.


Så här välkomnande är det i restaurangen, där allt står på svenska. Och
asiaterna älskar att äta här. Favoriten är naturligtvis köttbullar, men då med
pommes frites. Kanelbullarna är också en hit för alla här.


Och som sagt, IKEA restaurangen är mycket populär och alltid fullsatt, även
här i Kuala Lumpur, långt långt från Småland....


Och här ser ni svenskshoppen där vi brukar handla kaviar, räkost, peppar-
kakor, julmust, sill, lingonsylt, kexshoklad, cider och mycket mycket mer.
Och man skulle kunna tro att det bara är svenskar och möjligtvis någon
skandinav som trängs i denna butik, men nej, här handlar även asiaterna
våra svenska delikatesser. Julia fyller på med lite julmust.


I lördags eftermiddag var vi på en julbasar som de tysktalande länderna hade
ordnat, mycket folk och väldigt internt. Vi köpte i alla fall två stycken jul-
grupper som inte behöver vattnas. (Tyg)


Här är mangoglassen som jag gjorde. Riktigt god faktiskt.


Det här är lite lokala snacks som jag gjorde till tilltugg. Eftersom vi känner
oss ganska internationella numera så blandar vi ganska friskt. Pepparkakor
med indiska knyten och krispig spenat;-)


Kommentarer
Postat av: Lotta

Ser fram emot att få ta del av era upplevelser om Cambodja :). Håller med.....Malaysia är fantastiskt. Längtar ständigt tillbaka! Kram från ett grått och regningt Norrköping. Ingé julstämning här heller.....

2009-11-30 @ 09:14:54
Postat av: Geccod

Hehe, jag kan nästan förstå att det inte är någon vidare julstämning med värmen och palmerna. Bra att ni har tillgång till svenska produkter nu till julen i alla fall. :-)

2009-11-30 @ 09:16:40
URL: http://Geccod.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0