Tillbaka till bloggen



Har inte skrivit på länge, har varken haft tid eller någon egentlig lust. Och då är det bäst att ta en liten paus.

Våra gäster, familjen Adlers, åkte hem i söndags till kalla Sverige. De har under två veckors tid fått uppleva storstad, djungel och stränder. Vi hoppas naturligtvis att de haft en bra resa och att de kanske till och med återkommer till Malaysia. Här hemma blev det helt plötsligt väldigt tomt, saknar till och med ljudet av Calles supercoola helikopter.

Emelie kom hem från Nepal i söndags efter en fantastisk resa och ett oförglömligt äventyr. Jag ska visa lite bilder senare. Det enda trista är att Emelie fick väldigt ont i magen i måndags och kunde knappt stå på benen. Vi fick uppsöka vår vårdcentral och efter lite medicin kändes det lite bättre. Idag är hon på benen och i skolan. Tills vidare kan jag visa en bild på hennes skollag i volleyboll som vann sin sista turnering för säsongen. Emelie är tvåa från vänster.




Nu märks det att det är regnperiod. Nästan varje eftermiddag kommer ett rejält skyfall med åska och blixtrar. I går kväll innan vi skulle gå och lägga oss dundrade det som bara den. Regnet öste ner och när vi tittade ut genom fönstren såg vi inget alls. Men som det brukar vara i tropikerna, så går det över och just nu är det blå himmel och strålande sol.



Bilden ovan visar hur vägarna kan se ut direkt efter ett skyfall. Det här är visserligen en liten väg, men även motorvägarna kan svämma över. Det här händer ofta, men som tur är så har man otroligt bra dränering och inte långt efter ett oväder blir gatorna torra igen.

När jag läser svenska tidningar på näten kan jag konstatera att A(H1N1) har stor uppmärksamhet hemma i Sverige just nu. Pratade också med min vapendragare Marcus i förrgår som också berättade att det är ganska hysteriskt. Kan tänka mig att det är ungefär som det var här när vi kom tillbaka efter vår Sverigesemester. Då möttes vi varje dag av stora tidningsrubriker och alla var livrädda. Överallt såg man människor med munskydd och handsprit var något man absolut inte ville vara utan.

Men på något sätt har det trappats ner här i Malaysia. Har ingen egentlig koll på siffror just nu, men framförallt skriver man inte alls lika mycket om svininfluensan här längre. Kanske någon enstaka liten notis. Så det är bara att hoppas att den värsta spridningen redan varit. Och som det känns nu kommer vi inte att vaccinera oss.

Nu ska jag försöka jobba lite med den skandinaviska tidningen Snofida som ges ut till alla skandinavier här i Kuala Lumpur. Sedan ska jag hämta Julia på skolan och skjutsa henne till nästa skola, nämligen Svenska skolan.

Och när jag ändå är inne på Julia så måste jag bara berätta om hennes uppträdande förra veckan. Här har de drama på schemat och det är naturligtvis ett ämne som alla andra ämnen. Julia har flera gånger sagt att hon tycker det är jättejobbigt och vill gärna inte synas eller höras inför publik.

Förra onsdagen hade de i alla fall ett uppträdande och skulle visa lite olika teaterstycken baserade på gamla traditionella sagor. Julia skulle spela en gammal gumma. Jag satt i publiken och var säkert lika nervös som alla barnen. Främst med tanke på Julias röst som ekade i mig och sa att hon absolut inte ville vara med.

Men så när det var dags för hennes repliker så kom nästan mina tårar. Hon var superduktig. Hennes engelska var flytande och hon pratade högt och tydligt. Jag blev riktigt stolt.


Här är Julia på sin favoritsysselsättning, manikyr och pedikyr.

Ja, det här var en salig blandning.

Titta på denna länk. Så bra och jag säger ÄNTLIGEN! Handlar om vertikala växthus som snart kan bli ett naturligt inslag i världens städer, tack vare det svenska företaget Plantagon i samarbete med Sweco.

http://www.youtube.com/watch?v=qO_6cA4Doqw


Kommentarer
Postat av: Chrille B

Hej Eva med familj, jag och karina träffade Anna och Lasse med barn igår och fick nys om din blogg, härligt att ni trivs och mår bra, ett år går ju med raket fart. Tänkte bara höra av mig lite och samtidigt skicka en hälsning från kalla Sverige. Det är bra med oss, vi bor igen på Frösön, vi har skaffat hund, liten segelbåt och sen försöker vi hänga med i allt som sker med tjejerna osv. Ha de så länge och vem vet, vi kanske hälsar på.../Christer, Karina, Anthonia och Olivia

2009-11-04 @ 13:08:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0