Matlagning på Lazat



Här innanför var jag och lärde mig Malaysisk matlagning i dag. Stället heter
Lazat vilket betyder delicious på Malaysiska. Ett ställe som jag verkligen
kom att trivas riktigt bra på. Här i Malaysia är också mat väldigt stort och
väldigt viktigt. Jag har tidigare skrivit att precis på samma intensiva sätt 
som vi pratar väder, pratar Malayer mat.
 


När vi kom dit så fick vi ett var sitt förkläde och lite te. Stället låg i ett helt
vanligt Malaysiskt borstadsområde lite utanför Kuala Lumpur. Och de tjejer
som jobbade här var underbara och det märktes att de verkligen tyckte
om sitt jobb och sina "gäster".



Här är tre av de som under fyra roliga timmar lärde oss att laga denna
otroligt goda meny som bestod av; Prawn Fritters, Beef Rendang,
Spicy cucumber salad och Palm sugar in glutinous ball som dessert.
I mitten ser ni Ana som driver Lazat och vid sin sida till vänster ser ni Saadiah
som har lång erfarenhet av matlagning från stora hotell här i Kuala Lumpur
och till höger ser ni Christina som är en granne till Ana och hjälper till med sin
erfarenhet av homecooking. Det fanns även fler medhjälpare, men de fastnade
inte på kort. Alla tre som ni ser på bilden är muslimer, men har kanske lite
olika syn på Islam och hur den ska tolkas. Det var mycket roligt att få umgås
med dessa karismatiska tjejer som verkligen bjöd på sig själva och berättade
mycket om den Malaysiska kulturen.

Här i Malaysia är de flesta väldigt öppna och berättar gärna om sig själva och
sina erfarenheter, och när de gör det så är det ofta med humor och många skratt.


Här är mitt lilla kök som jag fick tilldelat mig. Här försökte jag mig på denna
fantastiska och smakrika matlagning som det Malaysiska köket är. I huset
hade de byggt om en del som nästan såg ut som ICA provkök. Flera små
enheter där elever får rumstera med alla råvaror som medarbetare kommer
ut med. Och det bästa av allt är att här i Malaysia beher man aldrig plocka
eller diska efter sig, det gör andra.



Här kämpar Anki och Cilla med sina rätter.


Här ovan ser ni Prawn Fritters som jag gjort helt själv. Blev min favorit också.
Innehåller räkor, majs, vårlök, charttenlök, böngroddar mm. Så gott!



Mellan varje rätt fick vi "sätta oss på skolbänken" och titta på mästarna
när de först lagade rätten. Och det var främst då det blev mycket skratt
och mycket prat om allt mellan himmel och jord.



Ser kanske inte så gott ut här, men jag kan lova att denna rätt är super.
Det är början till en Beef Rendang som man nog får kalla för Malaysias
nationalrätt. Den innehåller oxfilé, kokosmjölk, råriven kokos, citrongräs,
och naturligtvis en hel del chili, både korta och långa. Den här rätten har
jag gjort hemma några gånger, men då med en påse fusksås. Här är den
gjord från grunden med mycket känsla och kärlek. I det Malaysiska köket
får man inte ha bråttom, utan ta det lugnt och låta smakerna verkligen
komma fram. Den här rätten finns på nästan varje restaurang här, men
Malayerna lagar den främst vid högtider som Ramadan, Hari Raya eller vid
bröllop och andra familjehögtider.



Det här var otroligt roligt och lärorikt. Jag besöker gärna Lazat igen och
bekantar mig med nya maträtter och roliga samtal om kulturkrockar mm.
Är det någon som läser min blogg som har för avsikt att åka till KL och som
dessutom är road av matlagning, då ska ni inte tveka, utan boka in er på
en dag hos dessa underbara tjejer. Jag lovar att det blir ett minne för livet.
Hemsidan är http://www.malaysia-klcookingclass.com



Kommentarer
Postat av: pelle

Men oj, fan vad kul det där verkade då! :D

2009-11-21 @ 15:59:26
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: RESESNACK.

Vad roligt det ser ut!



sv: ja, jag visste inte riktigt vad jag skulle gå efter men aroma massage i 60 minuter går på 1195:- tex. manikyr i 60 minuter 1095:-. det fanns en del att välja på :)

2009-11-22 @ 14:06:04
URL: http://www.res.se/blogg/resesnack

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0