Julmust och sill även i Kuala Lumpur



Det märks ganska tydligt att det är regnperiod just nu. För nästan varje dag kommer det ett enormt kraftigt åsk och regnoväder. Himlen fullkomligt öppnar sig och det regn som kommer har jag aldrig tidigare varit med om förrän jag satte ner bopålarna här i tropikerna. För att inte tala om alla blixtrar och dunder, det är något i hästväg. Känns som om det dundrar inne i lägenheten eller rättare sagt, som om någon släpper bomber här inne precis bredvid mig. Och bor man dessutom på 27:e våningen så kan jag lova att det är en speciell känsla. Ovädret brukar hålla på en stund och därefter blir det ofta fint väder igen, och framförallt blir luften fräschare.

I går kom det ett vid femtiden på eftermiddagen. Efter ett tag kunde man inte se ut för att regnet var så kraftigt, det enda man såg var blixtrar som verkligen ser ut som i en serietidning, klara och tydliga. Och dånet, som är så kraftigt att man hela tiden tänker: "Nu slog det ner här i huset".

Det var bara jag och Julia hemma och mitt i alla blixtrar och dunder ringde Pär och Emelie och sa att vi kunde åka ner och möta upp dem hos vakten. Vi skulle nämligen åka först till 1 Utama shoppingmall och sedan till IKEA. Väl nere vid vakten kämpade all personal med att torka upp de stora vattenmassorna.

I 1 Utama köpte vi lite av varje och avslutade med sushi, något vi äter ganska ofta här. Mycket godare och mer varierat än hemma i Sverige. Och framförallt mycket billigare.

Efter sushi och mätta magar skulle vi åka till IKEA för att inhandla julmust, sill och pepparkaksdeg. Tänk att vi bor i Kuala Lumpur och kan ändå köpa det svenskaste av allt, nämligen julmust. Fantastiskt!

När vi väl kom till IKEA så bunkrade vi upp och den malaysiska kassörskan log lite åt oss när jag slängde upp en hel korg full med julmust. Men vi får nog åka dit igen och handla för både Emelie och Julia har en förmåga att tjyvstarta med dessa godsaker, ja kanske jag också för den delen.

Här i Kuala Lumpur har man redan börjat med julskyltningen. På många shoppingcentrum står redan julgranarna fullt utsmyckade och juldekorationer håller på att sättas upp. Också det är fantastiskt tycker jag, och en orsak till att jag verkligen älskar Malaysia.

Malaysia som är ett muslimskt land är minst lika noga med att uppfylla alla andras högtider som sina egna. Vare sig det är ramadan, kinesiska nyåret, depavali eller jul så går man in för det med hull och hår. Ingen ska kunna missa vad det är för högtid och självklart är det också en stor inkomstkälla för handeln.

I helgen ska vi ta det ganska lugnt. Vi funderar dock på att gå på en utställning om Leonardo da Vinci som de just nu har på Science center här i Kuala Lumpur. Han är en  spännande person med alla sina uppfinningar och sin konst.

Och sedan vill vi också gå och titta på




Kommentarer
Postat av: Elisabet

Vad trevligt att alla får plats med sina traditioner och högtider där, något för inskränkta idioter i Vellinge att tänka på kanske?

2009-11-14 @ 21:26:15
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0