Ingen vaccination för oss i Malaysia

Vi kommer inte att få vaccinera oss mot svininfluensan. Efter att ha ringt runt till flera instanser så har jag nu fått besked om att man här i Malaysia inte kommer att ha någon allmän vaccination. Man kan heller inte betala själv för att bli vaccinerad. De enda som kommer att få vaccin är de som tillhör de absoluta riskgrupperna.

Det vi kan göra är att ta det vanliga influensavaccinet, som kanske kan ge ett visst skydd. Eftersom vi inte är boende och skrivna i Sverige så får vi naturligtvis inte något vaccin där heller.

Så nu är det bara att hoppas att vi inte blir sjuka, eller om vi skulle bli sjuka får det lindrigt.

Här i Malaysia är det visserligen ganska lugnt just nu på A (H1N1) fronten, och en rolig sak är att idag kunde man läsa i tidingen att WHO berömmer Malaysia för deras sätt att hantera det första utbrottet (man väntar ju på en andra omgång också) som kom när vi kom tillbaka efter Sverigesemestern. Så här stod det i dagens tidning:

http://www.nst.com.my/Current_News/NST/articles/07leda/Article/index_html

När jag ändå är inne på sjukdomar, så kan jag ju nämna att här i Malaysia så har också ett stort antal människor fått kolera, en epidemi som framförallt har drabbat de områden som nu är översvämmade. Man hävdar i tidningarna att det inte beror på dessa översvämningar, utan att det kommer från fisk och skaldjur och hade ändå kunnat komma utan dessa vattenmängder.  Och egentligen är kolera ingen tropisk sjukdom utan hänger samman med hygien. Framförallt är det fisk och skaldjur från förorenat vatten som är den största boven, och den matmarknad där man tror att smittan kommer från är nu stängd. Men det här behöver inte vi vara oroliga för som bor där vi bor.

Annars är allt ganska bra, lite förkylda är vi, men inget allvarligt. I kväll ska jag på bokklubben, vilket ska bli himla kul. Det är alltid så kul att träffas och prata om allt mellan himmel och jord.


Nu börjar julen synas överallt här i Kuala Lumpur. Och smyckningen här
är naturligtvis väldigt storslaget. Ska inte skriva så mycket om det ännu,
för då hinner jag bli less. Däremot ska jag gå på en julmarknad nu på
lördag hade jag tänkt. Det är Austria, Germany och Switzerland som
gemensamt har en marknad på Renaissance Hotel här i Kuala Lumpur,
med traditionell julmat, hantverk och godis från respektive land. Jag älskar
julmarknader och detta är väl det närmaste Sverige jag kan komma.




Kommentarer
Postat av: Elisabet

Har svårt att begripa att det är jul snart men det är ju underbart med alla julskyltning och i Asien vet de ju verkligen hur man pyntar! Hoppas ni håller er friska nu!

2009-11-24 @ 09:30:54
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Lotta

Ååååhhhh,så härligt det ser ut med julpyntet :). Kram

2009-11-24 @ 09:54:07
Postat av: Geccod

Vad synd att ni inte ens får chansen att kunna vaccinera er. Ja, här i lilla Norrköping är julpyntet uppsatt nere på stan och Willy's kör med julreklamer redan. Tycker åtminstonde man borde kunna hålla ut till december innan pyntet och allt var jul heter åker upp. :P

2009-11-24 @ 17:59:01
URL: http://Geccod.wordpress.com
Postat av: pelle

Jag som tänkte föreslå först att ni kunde ta er på tripp till Sverige och fixa vaccinet. Men chi fick jag.

2009-11-25 @ 18:33:23
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: pelle

Jag som tänkte föreslå först att ni kunde ta er på tripp till Sverige och fixa vaccinet. Men tji fick jag.

2009-11-25 @ 18:33:28
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0