Elegant Inn - Hong Kong Cuisine

I morse vaknade jag och kände mig väldigt hängig. Näsan kliar och ögonen rinner. Vet inte om det är allergi eller förkylning, men jag tog det säkra före det osäkra och avbokade min träning. Jag blir riktigt ledsen, för just nu går det riktigt bra. Men risken är att allt blir värre om jag tränar med förkylning i kroppen.

Men jag var inte för sjuk för att vara med på Sweas sista lunch innan sommaruppehållet. Och jag är så otroligt glad att jag var med, för maten var något så fantastiskt god. Följande stod på menyn:

Special fried rice
Shrimp dumplings (Ha Gau)
Shanghainese dumplings with vinegar sauce (Siu Long Bau)
Steamed pork buns (Char Siu Bau)
Pork and shrimp dumplings with fish roe (Siu Mai)
Spinach and beef dumplings Chinese vegetables (Gai Lan)  

Dessert: Egg tarts

Elegant Inn är en dim-sum restaurang av den bättre klassen. Dim-Sum, betyder "punkt-hjärtan", små upplevelser som berör hjärtat och är ordagrant översatt från Kanonesiska. Det är små goda "bakelser" - ångkokta eller stekta klimpar eller knyten och fyllda bullar. Innehållet kan vara grönsaker, kött eller skaldjur. Portionerna är i tuggstorlek och serveras i små mängder, banligtvis tre-fyra stycken på varje tallrik.

Och jag kan säga att det är en verklig smakupplevelse. De är så goda att jag skulle kunna leva på det eller åtminstone äta det väldigt ofta. I början när vi flyttade hit var jag lite tveksam just för att jag tyckte att det inte såg gott ut. Men Pär, som älskar Dim-Sum och Dumplings, fick mig att pröva. Sedan dess kan jag säga att jag är fast. Och restaurangen idag hade nog de godaste jag hittills ätit.

Jag har nämt tidigare i min blogg att kinesmaten här är långt ifrån den kinesmat som vi är vana vid i Sverige. Den kinamaten är väldigt västerländsk och tillrättalaggd. Det är inte ens likt på något sätt. Och jag måste nog säga att jag föredrar den "riktiga" som serveras på restaurangerna här. Och framförallt dim-sum är min stora passion tillsammans med sushi och indisk mat. (Som inte heller är som hemma på restaurangerna)

Appropå indiskt. I morgon kväll är vi bjuden på middag till Pärs arbetskompis Ravi och hans familj. De är från Indien och har lovat att göra riktig traditionell indisk mat. Ja, som ni märker går det ingen nöd på oss. Vi äter massor.


Vi fick ett get rum där vi kunde sitta och njta för oss själva. I mitten det
traditionella runda bordsdelen som man kan snurra och som jag i dag
fick redan på att man i asien kallar för "lazy Susie".


Maria, här i mitten med blå tröja, hade ordnat denna lunch. Innan hon och
hennes familj kom hit till Kuala Lumpur för två år sedan hade hon bott i
Hong Kong i närmare 20 år. Hon kunde det mesta om den mat vi åt, och
här berättar hon med stor inlevelse för oss andra om vad vi ska få njuta av.
Maria är för övrigt styrelsekompis med mig i Swea, det är Jeanette också
som sitter bredvid. Jeanette och jag har ju en del gemensamma vänner
från Sverige. Det trista är att Jeanette kanske flyttar till sommaren. Och det
var fler på denna lunch som påpekade att det kanske var deras sista i KL.
Det är sorgligt med alla avsked tycker jag, men en del av livet som expat.


Så här ser de små läckerheterna ut. Små upplevelser med olika fyllningar.
Till detta dricker man naturligtvis genomgående te, i vårt fall var det Jasmine.




Kommentarer
Postat av: Dylan

Haha, ja det ser ju inte särskilt gott ut såhär på bild. Dock tvekar jag inte på att det är det om du säger så. Jag får testa det när vi kommer förbi nästa år. :-) Kram

2009-05-15 @ 16:48:20
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: pelle

Bra att du sket i träningen. Förkylning som går från näsan och uppåt kan ge en svåra hjärnskador vid träning ;D



typ det jag kommer ihåg från idrotten.

2009-05-15 @ 18:24:21
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0