Måndag

Helgen har gått himla snabbt, på tok för snabbt. Nu börjar vi också närma oss hemresan till Sverige. Ja hemresa och hemresa, vi ska på semester till Sverige. Det känns lite konstigt att säga det, vi ska på semester till Sverige.

För det blir ju så. Vi har inget hem kvar i Sverige. Här är vårt hem, det är här vi har vårt liv just nu. Och jag tycker inte att det känns konstigt eller ens ledsamt längre. För jag har kommit att trivas i detta nya land så otroligt bra, att det faktiskt känns bra att säga; nu ska vi snart till Sverige på semester!

Och jag tror att det på ett sätt är bra att känna så. Annars skulle ju dessa år som vi kommer att tillbringa här i Kuala Lumpur kännas som en enda lång semester, och då skulle nog den semestern kännas som en enda lång och tråkig semester.

Men nu får ni absolut inte tro att jag vänt mitt kära hemland Sverige ryggen. Nejdå, Sverige är mitt "hem", min trygghet och mitt allt. Jag är oerhört stolt över att vara svensk och att komma från ett av världens absolut vackraste och bästa länder. Men det hindrar ju inte att man kan ha en liten affär på sidan om. Åtminstone inte i det här fallet.

Som sagt, på onsdag flyger jag och Emelie hem till Sverige. Och vi pratar just nu mest om falukorv, pytt i panna, svenskt godis, leverpastej, snabbmakaroner, kyligare luft, friskare luft, skärgården, vänner som vi kommer att träffa, folkdräkterna på midsommarafton, cirkusen, det kalla vattnet när man badar i Storsjön, bryggan hemma hos "momma" och "moffa" i valla, surströmming med alla flugor, vakna upp i segelbåten ute på någon ö, tunnbrödsrulle, glass på Halvars, strosa längs strömmen, stå ute i ett KALLT regn, få sätta på sig en kofta, slippa tänka på luftkonditioneringen, sitta ute långt in på småtimmarna och det fortfarande är ljust.....ja och mycket mycket mer.

För Sverige är ju fantastiskt! Så vi har bestämt oss för att semestra där i sommar!

Men tills dess är vi fortfarande kvar i vårt älskade Malaysia. Här lite bilder från går.


Igår åkte vi till ett område som heter Taman Alam Kuala Selangor, det
ligger ungefär en timmes bilresa från Kuala Lumpur. Hela nationalparken
etablerades 1987 av staten Selangor och området är ungefär 2,4 kvadrat
kilometer stort.


Vi gick en tur runt i parken och det var väldigt vackert med massor av olika
fågelsorter i alla dess färger. Själva skogsområdet eller djungelområdet som
man säger här är mer som mangroviträsk, fast ändå inte lika typiskt som det
vi varit i tidigare. Men vi gick ut mot havet också och där var naturen väldigt
typiskt som den ser ut mellan hav och djungel.


Här är bryggan ut mot havet. Det är väldigt häftig natur precis i skarven
mellan hav och djungel.


Här såg Julia och Pär några roliga fiskar i floden.


Här finns väldigt gott om fåglar bland annat massor av storkar, en av de
vanligaste här i området är Milky Stork.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Låter härligt att ni snart är här! Kramkram/Lotta

2009-06-08 @ 07:49:52
Postat av: Geccod

Ska bli kul att se er igen. :-)

2009-06-08 @ 10:37:39
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Tror verkligen du har rätt inställning, om man behandlar sitt nya hemland som en trevlig semesterort fast man skall bo där i flera år blir det nog inte så roligt. Låter härligt att semestra i Sverige, då kanske man uppskattar det lite mer och när ni får nog av mygg och kyla kommer ni att älska att vara tillbaka i Kuala Lumpur!

2009-06-08 @ 12:24:47
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0