Nätverket

 Jag har ju nämnt tidigare att jag gått med i SWEA här i Kuala Lumpur, ett nätverk för svenska och svensktalande kvinnor i hela världen. Här i KL är SWEA mycket aktiv och när man tittar på agendan för 2009 så kommer det att bli ett fullspäckat år, och jag tror att vi alla som är med kommer att lära, upptäcka och få se massor.

Och som jag nämnde tidigare så får jag äta upp alla mina dumma,  inskränkta och förutfattade meningar om vad SWEA och alla dessa möten är. Jag kommer i alla fall att trivas med dessa tjejer och jag kommer helt klart att vara med så mycket jag hinner och har möjlighet.

Innan vi åkte till Langkawi var jag på en fantastisk utflykt med SWEA. Stället hette Rimbun Dahan, och  ägs och drivs av Mr. and Mrs. Hijjas.
Han är SingaporeKines och hon är från Australien.

När vi var där blev vi guidade av Mrs. Angela Hijjas, och hon visade oss sin trädgård med alla möjliga träd, blommor och örter samtidigt som hon berättade om dessa om vad de kunde användas till. Mycket intressant. 

Det intressanta med detta par är att Hijjas Kasturi, Angelas make, är en av Malaysias mest produktiva och kända arkitekter. Mycket som vi ser i KL är ritat av honom. Men även byggnader i Singapore och Tokyo.
Han är även mycket konstintresserad, vilket har bidragit till att detta härliga par varje år tar hit konstnärer som får bo hos dem och skapa. När de efter ett år eller så är klara med sina verk så har man en stor utställning på Rimbun Dahan, och den brukar tydligen vara välbesökt. Detta fick vi också se, och vi fick även träffa och prata med de båda konstnärerna som bodde där just nu.

1998 hade paret låtit flytta ett traditionellt Malaysiskt pålhus till sina ägor. Vi fick gå in och titta på detta fantastiska hus med så mycket färg och liv. Det var byggt 1901 men restaurerad sedan det flyttats. Dekorationerna inne i huset är ett bländande exempel på Kinesisk utsmyckning. Arkitekturen är självklart Malaysisk. Det roliga är att paret använder och brukar huset, och låter det inte enbart vara museum.

Avslutningsvis så blev vi bjudna på förfriskningar och friterad frukt hemma i parets privata hus. Och jag kan säga att deras hus var en aha upplevelse när det gäller design och arkitektur. Men är det en av de mest kända arkitekterna i den här delen av världen så är det ju lätt som en plätt att få till det så. Supersnyggt och enkelt.

Så detta var alltså min första SWEA utflykt, och till ett ställe som inte tar emot turister. Så jag är glad att jag fick se detta otroliga ställe. Och nu på tisdag ska jag också iväg på en nybörjarguidning inne i KL. Visserligen har ju jag farit runt ganska mycket redan, men jag tror att det är bra att hitta nya sätt.

Och de som är med i SWEA, vilka är det? Jo, härliga, upptäckarhungriga och jättetrevliga tjejer. De som varit med länge har hittills varit väldigt pigga på att hjälpa oss nya att komma tillrätta med allt. Och jag tror att det är det som är så bra, alla har vi varit med om ungefär samma saker, och vi förstår varandra och de problem som dyker upp. Helt enkelt en trygghet i allt det nya, det finns alltid någon att ringa och ställa frågor till.

Och idag vill jag även hylla Barack Obama. Jag säger bara "på dom giriga företagsledarna med deras äckliga bonusar"! Tänk att mycket av denna hemska, äckliga girighet över hela världen har lett till den ekonomiska kris vi har idag. Fy fan för människor som har mycket men som hela tiden vill ha mer. Bunta ihop dom och skicka dom till......ja, vad tycker ni?

Lite bilder från min utflykt förra veckan.


Mr. and Mrs. Hijjas privata hus


Pålhuset som var en fröjd för ögat.


De hade som på så många andra ställen
här i Malaysia även vilda djur inpå knuten,
här en liten krokodil.

Kommentarer
Postat av: pelle

När jag läste "nybörjarguidning" så trodde jag det var du som skulle bli guide först. Vore inte det ett coolt jobb? ;D

2009-01-31 @ 11:20:39
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: pelle

Äsch, Malaysia-kunskaperna kommer snart - hoppa bara på en utbildning ;D





Hahaha, luktade ni piss en konsert igenom? Störtskönt!

2009-02-01 @ 09:11:09
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0