Nu kör jag bil själv

I går kväll körde vi vägen till Pärs jobb för att jag skulle hitta dit idag. Sedan körde vi även vägen till Julias skola så att jag även klarar det framöver om det skulle vara något. Efter en tur med Pär vid min sida, åkte jag också en runda helt själv i bilen. Ja, jag har gjort det förut, men då lite kortare sträckor. Men det gick bra, och jag tror att det här med bilkörningen kommer att gå bättre och bättre.

Så i morse skjutsade jag och Julia Pär till hans jobb. Det gick väldigt bra, med bara några få köstockningar. Sedan åkte jag och Julia tillbaka och då till hennes skola för att genomföra den allra första riktiga skoldagen här i Kuala Lumpur.

När vi väl kom till Garden International School där Julia ska gå, så möttes vi först av Karen Lim från admission office. Det är hon vi haft mest kontakt med och hon är oerhört trevlig. Vi gick igenom lite praktiska saker såsom veckobrev och annat. Ja, sådant är precis som hemma. Vi ska även få tillgång till Parent´s Website där vi kan hämta egen info om det mesta och där vi också kan skicka mejl och få mejl.

Sedan blev vi lotsade till Julias klassrum och klass, här kommer hon att gå i grade six, och vi träffade hennes nya fröken som också verkade bra, men för dagen lite stressad. 

Eftersom det inte går några svenska elever på skolan, så blir Julias mentor en flicka från Holland, det var det närmaste Sverige de kunde hitta. Hon går i samma klass som Julia och verkade också hon snäll. Övriga som vi träffade var barn från Hongkong, Kina, Korea, England (naturligtvis många), och Australien. Så det blir ett nytt och väldigt internationellt skolliv för Julia. 

För Emelie är det inte lika roligt just nu. Hon är fortfarande väldigt dålig med feber och värk. Men det som känns mest oroande just nu är alla hennes utslag som spridit sig över hela kroppen. Vi har en tid hos doktorn idag igen, dels för att få svar på alla prover men också för att läkaren ville titta till henne även idag. Men om jag får gissa blir hon nog hemma ett tag till. Trist, men hälsan går före allt.

Och hon måste bli frisk eftersom vi snart åker till Langkawi, en resa som vi bokat för länge sedan och som hela familjen just nu verkligen ser fram emot. Vi behöver vila efter allt nytt och allt som denna flytt fört med sig. Det mesta roligt, men att flytta så här långt bort en hel familj är inte enbart en dans på rosor. 

En som säkerligen dansar på rosor idag är min mans kära brorson, mina barns kusin och den lilla kille jag är stolt faster åt nämligen Martin "dirigenten" Linder. Han är så himla cool, och vet Ni vad han har gjort i helgen, denna nioåriga lilla spjuver?

Jo, han fick i helgen den stora äran att i ett stycke dirigera Kungliga Filharmoniska Orkester på Stockholms Konserthus. Om inte det är det coolaste jag hört på länge, vad är då coolt?

Nu hoppas jag bara att min kära svägerska Catrine på något sätt kan skicka en länk till mig så att Ni också kan få se och uppleva denna fantastiska händelse. Jag har suttit här och försökt ladda ner från hennes facebook, utan resultat.

Nedan en bild på Martin som också är skådis på Ormteatern i Haninge, här tillsammans med skådespelande kollega.


Foto: Alexander Weitz, för Ormteatern

 

Kommentarer
Postat av: lovisa

you've got mail :) haha

2009-01-12 @ 16:56:11
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/
Postat av: stefan

Nu var det faktiskt ett tag sedan jag läste din blogg så jag skulle behöva en lite uppdatering. Har din man bytt jobb så ni flyttat? är det därför som din dotter ska byta skola? jobbar du med någonting? har du nyss skaffat körkort eller brukar du bara inte köra bil där?

2009-01-12 @ 17:18:43
URL: http://stefanlarsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hallå Eva,



Jag hör av mig någon dag, men har inte jag alltid sagt att Martin är en rikigt skön, urfrän och ascool grabb!? ;)



Ha det bra!

Kram Marcus

2009-01-12 @ 17:29:11
Postat av: pelle

Haha, OJ! Du är släkt med ett underbarn! Det där var coolt!

2009-01-12 @ 17:41:47
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Mac

Hej Eva,



Jag hör av mig någon dag, men har inte jag alltid sagt att Martin är en ascool och riktigt frän grabb!



Ha det gott!

Kram Marcus

2009-01-12 @ 18:00:35
Postat av: Marie

Hej på er!

tråkig med Emelie. Låter som nässelutslag hon fått. Har man en annnan infektion i kroppen kan man även få såna utslag. Stress kan ibland också utlösa det.

Det beror oftast på virus och ingen penicillin brukar bita på det. Har ni tablett emot pollenallergi typ Clarityn Loradantin, ta det. Brukar inte hon ha allergi?? Ni kanske har betapred eller prednisolon med er som hon också kan ta.

Säg till henne att krya på sig och hoppas ni får bra hjälp där. Ska snart iväg och hämta Elin på cirkusen hon har tränat rep och olana. De ska ha föreställning nästa fred. Se hur det går. Elin blir tonåring idag 13år. Kram Marie

2009-01-12 @ 19:37:55
Postat av: elisabet

Vad tråkigt med utslagen hoppas hon kryar på sig! Men vad häftigt att få dirigera, har alltid tänkt mig att det måste vara det maffigaste man kan vara med om att dirigera en symfoniorkester! Inte dåligt för en nioåring! Förresten på tal om bilkörning, är det höger eller vänstertrafik där? Kram E

2009-01-12 @ 21:52:26
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0