Islamofobin växer i Europa

Det är många saker som gör att jag är glad att jag flyttade hit till Malaysia. Idag tar jag upp en sak som kanske är den som kommer att påverka mig mest som människa, nämligen detta lands otroliga mångfald och religionsfrihet. Det är nog det första som slår en när man flyttar hit, denna blandning av muslimer, buddister, hinduer och kristna. Här kan man också hitta ett hinduisk tempel vägg i vägg med en buddistiskt. Du ser också muslimska kvinnor gående armkrok med sina bästa vänninor som är kineser eller indier och kanske buddist eller hindu.

Statsreligionen här i Malaysia är islam, men religionsfrihet råder. Och faktum är att det är ganska unikt och jag tror inte att det finns många platser i världen som detta är så tydligt på som just i Malaysia och då framförallt Kuala Lumpur. Här respekterar skolorna och arbetsplatserna alla de olika religionerna genom lediga dagar. Med tanke på det som hände i Schweiz så kan jag berätta  att det framförallt finns en sak som jag tänkt på efter det att vi flyttat hit, och det är hur västerländsk media hjälper oss att bli riktigt rädda för islam och muslimer.

De skrämmer nämligen upp oss med alla de fundamentalistiska muslimer som finns i bl.a. arabvärlden. Och vad jag nu förstått från muslimska vänner här i Malysia så följer inte de koranen och mycket av det de gör strider mot islam. Det man aldrig får höra något om är hur muslimer i andra delar av världen lever och tolkar koranen, som exempelvis i Asien. Fortsätt granska fundamentalister, men var tydlig med att de flesta muslimer inte är det.

Jag har absolut inte på något sätt gått och blivit muslim, jag är fortfarande ganska okristlig och tycker att mycket är förlegat inom islam, bland annat detta med att ha egna familjelagar, månggifte och ibland känns det inte särskilt jämställt heller. Och det finns även mycket jag inte gillar inom kristendomen heller. Men eftersom jag under detta år levt i ett muslimskt land och träffat massor av muslimer så märker jag så tydligt att den bild vi har i Sverige är ganska enkelspårig.

Men oavsett vad jag tycker om islam och andra religioner så är det oerhört viktigt att det råder religionsfrihet. På något sätt har nu Schweiz misslyckats med att ge tydliga signaler för mångfald, religionsfrihet och mänskliga rättigheter. I och med detta har man gett startsignal för övriga Europa att skrika ut sin rädsla för en växande religion som islam är. Något som morgontidningarna här i Malaysia också tar upp.

Förra veckan hade Swea här i Kuala Lumpur en coffeemorning med kvinnor från "Sisters in Islam", tyvärr kunde inte jag gå, men jag har fått höra i efterhand att det var intressant och så bra. Dessa kvinnor som är moderna muslimer kämpar för sina muslimska systrar och vill avskaffa just månggifte som fortfarande existerar här i Malaysia. De vill också avskaffa de muslimska familjelagarna och de kämpar för jämställdhet inom islam. De har en egen hemsida och är kanske inte alltid så populära och har ibland också en hotbild kring sig.
http://www.sistersinislam.org.my/

En muslimsk kvinna som jag mötte för bara någon vecka sedan tyckte att det var väldigt kul att gå ut och träffa sina vänner, men om hennes man tyckte att hon skulle vara hemma i stället så accepterade hon det och tyckte att det var helt okey. Hon såg glad och nöjd ut när hon berättade detta och jag såg inte på något sätt att hon led. Men detta är säkerligen så djupt rotat att man inte kan se något annat än att ens man har sista ordet ganska ofta. Så det är bra att Sisters in Islam finns, som kan få igång en debatt.

Men just nu tycker jag att utvecklingen i Europa känns skrämmande. Den rädsla som människorna har måste på något sätt stoppas genom information och kunskap. Lite konstigt är det ju att många tidningar idag är chockade över valresultatet i Schweiz, men man har ju i mångt och mycket hjälpt till att skrämma upp folket.  


Kommentarer
Postat av: pelle

Jag tycker hela grejen som hänt i Schweiz (och även Jimmy Åkessons debattartikel i Aftonbladet för en tid sedan) känns så jävla passé. Har mänskligheten fortfarande inte lärt sig av historien, så är fan allt hopp ute om den normalt funtade människan.

2009-12-01 @ 13:35:33
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Elisabet

Väl skrivet, tråkigt att islamofobin blivit så utbredd. Ojämlikhet och orättvisor finns det ju inom alla folkgrupper och religioner men folk verkar ha en tendens att blunda för det och skylla allt på islam.

2009-12-01 @ 17:44:18
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Nilla

Eva, vi pratar om ett Schweiz som först 2002 blev medlem i FN! Bra skrivet av Eva!! Tolerans är bra men inte bara till ord, visa din tolerans med att bjuda in din granne från utlandet!! Nilla's vishet! Kram

2009-12-03 @ 09:25:05
URL: http://liveitscrapit.blogspot.com
Postat av: Jan

Mycket väl skrivet, Eva. Jag jobbar ju med MM2H-programmet här (på sidan www.mm2h.se), det program som gör det så förmånligt att flytta till Malaysia. Men jag får ofta kommentaren i Sverige "Dit kan man väl inte flyttal, det är ju ett muslimskt land". Medel-Svensson skulle bara veta vilket härligt muslimskt land detta är och vilka härliga människor det finns här.

2009-12-03 @ 09:32:46
Postat av: Eva Linder

Jan: Jag fick också höra det ganska ofta innan vi flyttade, och blev urless på kommentarerna. Har aldrig mött gladare, humoristiska och varma människor än just här i Malaysia. Och dessutom är de ärligt intresserade också!



Jag har berättat om din sida för mina föräldrar. Tycker att det vore något för dem.

2009-12-03 @ 13:00:23
URL: http://evalinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0