Botanical Garden och 2012

I går åkte vi till Putrajaya, den administrativa huvudstaden här i Malaysia. Den ligger ungefär 4 mil söder om Kuala Lumpur, och det är här nästan all administration finns. Men vi har varit här många gånger med besökare och igår skulle vi inte titta på några byggnader utan på växter i Botaniska trädgården.

Som allt annat i denna världens nyaste och modernaste "huvudstad" är allt oerhört kliniskt och genomtänkt. Jag har i tidigare inlägg skrivit om Putrajaya, men oavsett vad man tycker om denna enorma "skrytbyggestad" så kan jag inte låta bli att tycka att mycket är imponerande och vackert.


Väldigt mörkt kort på Pär. Vi startade i alla fall med att äta en riktigt god
lunch på Putrajaya Seafood Restaurant. Den ligger så vackert precis
vid sjön och med en verkligt god meny. Bäst är de självklart på fisk-
och skaldjur, men deras kyckling i citronsås är också en hit.


Julia och Emelie väntar på maten, Julia sover inte, hon har ljuv musik
i örat och njuter av fulla drag.


Min kära familj, Julia, Pär och Emelie i början på vår vandring i denna
otroligt vackra trädgård. Det blev ganska svettigt efter ett tag, för igår
var det 36 grader här hos oss.


Som överallt här i Malaysia så var det välordnat och prydligt. För oss
som inte är särskilt duktiga på vad växter och träd heter så är dessa
skyltar till stor hjälp.


Den här Palmen är lite rolig. För massor med år sedan fick jag och
Pär en present av Lasse, min systers man, som varit i Malaysia på
semester. Den såg ut så här och var i trä, då visste jag inte att det
fanns palmer som såg ut så här. De är ungefär som en solfjäder.
Den här palamen som ursprungligen kommer från Madagaskar,
kallas också för turistpalmen. Detta för att längst nere där själva
bladen slutarså samlas det vatten, och för en törstig djungelvandrare
som har slutpå eget vatten kan detta vara en törstsläckare. Denna
palm finns på många ställen här i landet, även i Kuala Lumpur.


Här är själva palmdelen av trädgården. Jag lärde mig att runt om i
världen finns det cirka 2 500 olika palmsorter, en del mer vanliga och
en del väldigt ovanliga.


Jag brukar alltid ha myggmedel med mig i väskan, men igår hade jag
naturligtvis bytt väska och i den låg inget. Och här var det rejält med 
små irriterande terrorister som åt på oss. Pär poserar bland palmerna.

Senare på kvällen igår skulle Emelie på fest hem till en klasskompis som fyllde år. Pär, jag och Julia gick på bio. Vi såg 2012 och alla vi tyckte att den var jättebra. Den har ju fått lite blandad kritik både i tidningar och bland vänner. När vi åkte hem så pratade vi om den kända domedagsprofeten Nostradamus som redan på 1500-talet sa att världen kommer att vara med om något liknande som filmen år 2012. Nu var ju mycket av hans profetior ganska grumliga, men han hade ju rätt om första världskriget som han förutspådde så där 400 år innan. Så frågan vi ställde oss igår var om han har rätt om 2012? Återstår att se!


Bion var på Tropicana Citymall, ett väldigt nytt shoppingcentrum. För
att vara i Malaysiska mått också ganska litet med sina fyra våningar.
Men nytt och fräscht, dock verkade det som om allt inte öppnat ännu.

Idag ska vi gratta Pär som fyller år. Just nu sover han och ska få göra det ett tag till innan vi sjunger upp oss. Sedan blir det plugg för Emelie och kanske även lite för Julia. I kväll ska vi åka till Kuala Selangor och först äta rejält med skaldjur och sedan ta en båttur och titta på eldflugorna. Jag och Julia har gjort det tidigare, men inte Pär och Emelie.

I morgon är det lucia. Jag undrar om hon skrider fram även här i Kuala Lumpur?

Kommentarer
Postat av: Geccod

Ännu ett väldigt bra blogginlägg! :D

2012 kommer ju helt klart bli ett spännande år och se vad som händer. Jag och James var och såg filmen för några veckor sen och tyckte också att den var riktigt bra. :-)

2009-12-12 @ 10:50:19
URL: http://Geccod.wordpress.com
Postat av: RESESNACK.

det ser väldigt härligt ut f¨år jag säga :D

2009-12-13 @ 20:22:57
URL: http://resesnack.wordpress.com
Postat av: sara adlers

haha julia herregud!:P hälsa från mig till resten av linder folket:D

2009-12-30 @ 20:17:23
URL: http://adlers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0