Svininfluensa i Emelies klass

I går kom Emelie hem från skolan och berättade att de fått ett första fall av svininfluensa i hennes klass. Killen som fått det är vad jag förstod på bättringsvägen, han hade varit inne på msn igår kväll enligt Emelie. Men det känns verkligen som om detta virus kryper allt närmare och här i Malaysia verkar det gå mycket snabbare än om jag befunnit mig i Sverige just nu. Tror jag i alla fall. Här blir man ju också påmind om det hela tiden, eftersom fler och fler bär masker, som är så typiskt för den här delen av världen. När man kommer till skolan har de stora pumpflaskor med handsprit och många pratar oroligt om viruset.

Men Helth Ministry här i Malaysia kunde i alla fall konstatera att det inte var något dödsfall i går. Dödssiffran här är nu uppe i 67 stycken. Konstaterade fall av A(H1N1) är nu uppe i 4.758 stycken. Av de som dött här tillhör majoriteten högriskgruppen, det vill säga gravida, astmatiker, kraftigt överviktiga och de med lågt immunförsvar eller andra bakomliggande sjukdomar.

Så i morse la jag ner varsin ny handspritflaska till Emelie och Julia och sa att de måste vara noga med att tvätta händerna. För hittills när jag frågar om de tvättar händerna så säger båda att de inte hinner eller glömmer bort det. Men med en flaska i väskan borde de ju hinna.

Annars är det för närvarande bara ISKL för min del. I går var det Öppet Hus för High School och nu i kväll är det för Middle School. Gårdagens Öppet Hus var ett riktigt träningspass för oss föräldrar. Vi fick ett schema med alla ämnen som vårt barn läser, och sedan fick vi springa runt till alla klassrum för att där få information om ämnet och en presentation av läraren. En sak som jag tyckte var rolig, var att när jag kom in i klassrummen så sa de flesta lärare: "ja, det syns verkligen vilken du är mamma till". Jag blev stolt, men när jag kom hem och berättade det för min underbara 15-åring blev hon inte alls så glad, tvärtom, vem vill vara lik dig sa hon bara:)

Nu väntar jag på att Nora, en ny norska ska komma förbi mig. Vi ska bli hämtade av Harriet (svenska) för att sedan åka på Coffeemorning på Nordiska klubben på ISKL. Vi ska inte hålla till på skolan, utan vi ska hem till en finsk mamma som bor ganska nära där vi bor. Mitt första möte med dessa, så det ska bli väldigt spännande.

Men jag måste, trots min hypokondriska sida, se det från den ljusa sidan:



Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad fint ni bor. Idag var det fint och rent hos oss vi hade en fotograf här. Våran lgh. ska säljas, och vi som bott här i 16 år. Ha det bra!! Kramar

2009-08-20 @ 20:53:51
Postat av: penny

Ja, det är klart att det inte går att missa. Ni är ju såå lika! Jag log när jag läste dessa rader för jag kan se att folk inte kan undgå att se er som mor och dotter! xoxo

2009-08-22 @ 20:04:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0