Zee Avis - kommer att erövra världen!

Putrajaya som ligger cirka fyra mil söder om Kuala Lumpur har haft en stor blomster- och trädgårdsutställning. Och idag är det sista dagen på utställningen och vi funderar vi på att åka dit och titta. Här i Malaysia brukar det vara något i hästväg och oerhört vackert när man ordnar något sådant. Putrajaya som jag tidigare berättat om är den administrativa huvudstaden här och har de sista åren även blivit en stor turistattraktion med sitt oerhört spektakulära landskap. Jag tar med kameran och visar er sedan.

I går kunde vi med glädje höra på nyheterna att den Indonesiska polisen äntligen satt stopp för den mest hatade, farliga och efterspanande terroristen i Indonesien, Noordin Mohammad Top. Han sköts ner av anti-terrorist polisen efter en lång skottlossning i ett ruckligt hus mitt ute på ett fält i Temanggung, Central Java i fredags.

Denna hemska man som tillsammans med ett nätverk står bakom de flesta terrordåd i Indonesien, men även på andra ställen. Bland annat bomningen i Bali 2002 som dödade 202 människor, och nu senast bombningen i Jakarta på de två hotellen Mariott och Ritz Carlton där två människor omkom.

Att vi följt detta lite extra beror också på att Pär väldigt ofta i sitt jobb åker till Jakarta. Och det är just Mariott som han då bor på. Och när vi i juli läste om dessa bombningar så blev jag väldigt orolig och många tankar snurrade runt i huvudet.

Men detta är en stor seger för den Indonesiska polisen om man tagit rätt person. Nu väntar DNA test för att säkerställa att det är rätt man. Under själva gripandet och arbetet till gripandet så har polisen beslagtagit sprängämnen, vapen och vad jag förstår så är det ett flertal runt omkring denna man som också är gripna.

Jag vill också idag slå ett slag för en Malaysisk underbart duktig tjej som håller på att slå internationellt. Hon heter Zee Avis, är 23 år och en Kuala Lumpur tjej. Hon har fått sitt musikintresse tidigt av sin far, men gjorde en liten avstickare på fyra år till London där hon studerade modedesign. Nu har hon tagit fram gitarren igen och satsar på musiken och det tackar vi för.

Heja Zee! Zee boleh!

Har länkat några av hennes alster så ni också kan (måste) lyssna:

http://www.youtube.com/watch?v=RY2ZR7yyR8

http://www.youtube.com/watch?v=G0no2-f43RI
(här sjunger hon en malay-engelsk mix. Så bra!)

http://www.youtube.com/watch?v=T82H6QU0XvQ


Hennes nya album som jag ska köpa idag:)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0