Att köra bil i Malaysia

Jag har ju ofta skrivit eller åtminstone nämnt min bilkörning här i Malaysia på bloggen. När jag för första gången i april förra året besökte Kuala Lumpur för att titta på boende och skolor med Pär så sa jag till honom: "här kommer jag aldrig att våga köra bil". 

Trafiken var oerhört intensiv och för att inte tala om alla dessa mopeder som kom från alla håll och kanter. Vägarna gick hit och dit och att få något riktit grepp om hur staden Kuala Lumpur är uppbyggd var och är egentligen fortfarande ganska svårt.

När vi väl hade flyttat hit så insåg jag ju att jag måste börja köra bil här. Jag vill absolut inte vara beroende av någon. Visserligen är det billigt att åka taxi, så självklart kan man göra det. Men jag ville lära mig att köra här och jag vill fortfarande lära mig att hitta. Och framförallt, inte vara rädd när jag kör fel. Och jag gör framsteg.

Det är en underbar känsla att upptäcka att man för varje gång man är ute och kör hittar mer och mer. Och det är absolut inte vänstertrafiken som är det svåra. Det lär man sig första dagen, det finns liksom inget annat att göra än att köra på vänster sida. Alla andra gör ju det också!

Jag har fått en del kommentarer och frågor från Sverige om att det måste vara svårt för vägarna kanske inte är så bra i Kuala Lumpur och Malaysia. Många kanske också tänker att det är väldigt omoderna farkoster på vägarna som blandas med oxar och allt annat som kan tänkas vara typiskt för den här delen världen. Och det är här jag måste få gripa in.

Malaysia har ett enormt vägnät, deras infrastruktur har hög standard. Här finns stora fina motorvägar med flera filer, många gånger fem-sex, som korsar hela Malaysia i alla dess riktningar. Vi har under vår tid här bilat till bland annat Singapore, Penang, Melaka och östkusten, både själva och med de gäster vi haft här, och när det gäller vägnätet har vi absolut inget att klaga på, det är på många sätt betydligt bättre än hemma i Sverige och Europa.

Med jämna mellanrum på alla motorvägar finns vägkrogar med restauranger, toaletter, dusch, bönerum (finns överallt), butiker mm. Rena, fräscha och med all den service man kan tänkas behöva. Bensinmackar är det heller ingen brist på.

Så det jag menar med att det är svårt att köra bil här är först och främst min egen rädsla. Kuala Lumpur är en storstad med en intensiv trafik, och malayerna är inte alltid lika trevliga när de sitter bakom ratten som när de klivit ut ur bilen. Man kan bli utprejad och väntar man för länge med att tränga sig ut själv så kan man få stå där hela dagen. Det måste gå snabbt och du måste veta vart du ska. Men vägnätet kan jag absolut inte klaga på.



Det har gått åt mycket betong till att bygga detta vägnät.


Här i Malaysia finns det gott om vägtullar.


Men som sagt, vägnätet är otroligt modernt.







Kommentarer
Postat av: utlandsmamman

Hej. Nu har jag läst lite om ert liv i Malaysia. Jag slås av hur modernt det är. Italien känns väldigt väldigt omodernt i jämförelse. Men jag anar att kontrasterna på Malaysia är enorma!

Härligt med svensk bokcirkel :)



Ha en bra dag! - eller vad det nu är hos er nu ;)

2009-04-23 @ 09:16:13
URL: http://utlandsmamman.blogspot.com/
Postat av: Elisabet

Förstår att det är nervöst i början att köra i en så stor stad, skönt att det går bättre!

2009-04-23 @ 17:34:55
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: RESESNACK.

härligt att det blir bättre och bättre i alla fall!



svar: jo, jag kan tänka mig det. har dock bara varit på kreta men fler öar lär det blir!

Postat av: soffie

det är vänstertrafik där va?

men oftast är det ett väl utbyggt vägnät som inte vi små svenskar förstår,,

jag skulle aldrig våga köra men bor man där så måste man kanske våga,

Idag är jag så glad min väninnan jag hälsade på i Sydney ska komma hem till Sverige ett par veckor nu i sommar å va vi längtar efter varann

ha det bra nu ska jag sova å du går väl snart upp så god morgon på dej:O)

2009-04-23 @ 21:28:23
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: pelle

Jag kan ju säga att du tåg kål på mina fördomar om infrasrukturen där, det där klår ju till och med Sthlm (fast vilka gör inte det, det är omöjligt att köra där).

2009-04-23 @ 21:37:42
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: soffie

min syrra åkert till Tokyo i morrn,

ska bli så spännande att höra hur det är där,

må så gott å imorrn ska vi få 20grader härligt när det blir sånna temperaturer i April:O)

2009-04-24 @ 20:21:54
URL: http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0