Mina vänner ÄR rakt på sak...

Jag har nu haft två helt underbara dygn i huvudstaden. Jag kom upp i torsdags eftermiddag, och träffade då min underbara vän Marre på hennes jobb på Svenska Dagbladet. Själv jobbade jag där för över 20 år sedan, och faktum är att en del av mina gamla arbetskompisar är kvar, så det blev till att gå runt lite och morsa både här och där.

När Marre hade skickat iväg de sista mejlen, och avslutat sitt jobb, så gick vi till en restaurang, Helsingborg, som ligger vägg i vägg med SvD, där ett flertal gamla SvD anställda dök upp en efter en. Det är en kille som startat detta nätverk av gamla SvD anställda, och jag måste säga att det är ett grymt initiativ:)

Efter ett par timmar åkte vi vidare hem till Marre, och väl hemma hos henne stod jag bara och gapade. Hon och hennes familj har nämligen byggt ett nytt "funkishus" som var bland det mest stilfulla jag sett. Själv är hon lite lågmäld, så jag hade inte fått så mycket info om hur det såg ut, och hur hon hade inrett. Men det var verkligen supersnyggt. Synd att jag glömde kameran, men jag sa att hon fick skicka foton, hoppas att hon gör det.

Där satte vi oss och drack vin och pratade om allt som hänt, ska hända och mycket mycket mer.

Dagen efter tog Marre ledigt, och vi tog en stärkande långpromenad i skogen, och "fångade dagen". Det var verkligen något jag behövde, och vi kunde ju fortsätta vårt pratande.

På eftermiddagen började jag göra mig iordning, och det var här jag började märka att mina älskade vänner verkligen är mina vänner. Rakt på sak uttrycker Marre: "-men Eva, ska du verkligen ha den där svarta klänningen, jag tycker den ser lite noppig ut". Kul, tänkte jag som bara hade just det alternativet till kvällen. När jag lite senare stod påklädd sa hon: "-Eva, du är dig lik du, har du sett dina skor, de är ju helt hemska" . Jag svarade och sa att jag tar av mig dom när jag kommer på festen, och då ser ingen, annars kan jag väl slinka in och handla ett par lite snabbt".

Sedan bar det av till ytterligare gamla bekanta då jag skulle träffa en annan gammal mediavän, Agge, på hennes jobb på mediaföretaget på Birger Jarlsgatan. Vi skulle möta upp där, för att sedan först åka hem till en av hennes kollegor på en drink och sedan vidare till festen. Och det är här jag kommer på att jag verkligen har de rätta vännerna.

Agge möter upp, och vi går runt och tittar på deras nya, snygga och otroligt stora lokaler på "heta" Stureplan. Jag morsar på gamla bekanta, och sedan kommer vi fram till hennes egna lilla hörna där det också satt några gamla bekanta mediarävar. Och vad uttrycker de när lilla jag från landet dyker upp: "men kära Eva, du kan bara inte gå i de där skorna, dom ser fördjävliga ut". Jag försöker pipa fram att de är de enda skor jag har med .

Då blir det full aktivitet på dessa mingelvana personer, de vill ju hjälpa en stackars vilsen själ som de upptäcker helt har tappat stinget från fornstora dar. Jag menar, där satt de med fredagschampagnen och startade världens aktivitet för att få fram ett par "dugliga" skor till mig. De började fråga om min skostorlek, och sedan vips, så får jag ett par nätta, ursnygga skor att byta till.  Detta kallar jag att "alltid vara redo"!

Och faktum är att skorna gjorde det där lilla extra. Och själv tänkte jag efter ett tag, att det är nog bra att ha vänner som är raka och säger precis som det är. För senare på den underbara festen som vi var på, tog man inte av sig skorna. Och det vet jag ju att man inte ska göra, och nu behövde jag inte skämmas för mina lerbebrydda fotriktiga skor.

Festen var urkul, god trerätters middag, massor av roliga tal (höll ett själv) och mycket trevliga personer vid bordet. Agge och jag smet iväg strax före ett, och nu sitter jag i Norrköping och är sååååå trött. Men snart ska jag sätta mig och slappa framför fotbollen.

Vi har precis haft besök av Liz, Bengt, Ella och lilla Marc. Liz är min så kallade "sis". Min syster bodde hos henne och hennes familj ett år i USA när hon var utbytesstudent , min syrra tog med sig henne hem och hon bodde ett år hos mina föräldrar. Efter några turer till och från USA så bor hon nu i Stockholm sedan många år, med man och två barn. Hängde ni med? Det var så kul att träffa dom. Och de har lovat att komma till Kuala Lumpur och stanna länge.

Jag måste också få skryta lite mer om en av de jag festade loss med i helgen, nämligen Agge. 
Hon har blivit nominerad till "Årets mediarådgivare" , ett pris som delas ut av Sveriges Tidskrifter. Och det kan jag verkligen förstå, för det finns ingen lättsammare, ödmjukare, duktigare än just henne!
Se länk nedan:

http://www.sverigestidskrifter.se/nyheter/2008/10/02/nominerade-tidskriftspriset


Det går inte bra att sluta, måste verkligen skärpa mig nu....

Kommentarer
Postat av: Geccod

SV: Ja, det skulle jag kunna göra. :D



Hehe, det låter som att du har haft det bra i alla fall.

2008-10-12 @ 00:19:36
URL: http://geccod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0