Har någon mer drabbats av "statusstress"?

Läste en artikel för flera år sedan i tidningen lön & jobb om den nya "farsoten" statusstress. Jag blev upprymd av den och satte mig sedan för att fundera över mig själv och min omgivning.


Det är filosofen och författaren Alain de Bottom som har skrivit en bok om begreppet och är själv fader till det. Med statusstress menar han oron för att inte leva upp till de rådande framgångsidealen, med följd till att vi ska tappa värdighet och respekt.


Jag kan själv erkänna att jag ofta läser porträtt i tidningar av andra framgångsrika och ofta fräscha människor och undrar varför inte jag är just sådan. Jag sneglar ofta på andras hus och tomter och tycker att "Gud, vad de fått det snyggt och vad fint det är" För att sedan komma hem till min täppa med maskrosor och några uttorkade pelargoner.


Något som under sommaren varit aktuellt är att visa upp sig på badstranden som en välvårdad, vältränad och framgångsrik bikiniuppbärare. Här ligger jag verkligen i lä, och kan ibland få för mig att andra tittar på mig och tänker; "Hjälp, har hon inte gjort annat än att legat och frossat hela vintern, säkert väldigt lat också".


För vi har ju på senare tid genom media lärt oss att om det yttre är vackert så är även det inre vackert, och den vackra människan är mer framgångsrik.


Förr såg vi status i utbildning och yrke, idag mäter vi status i det materiella. Dyra mobiltelefoner, bilar, utlandsresor, fjällsemestrar osv. Nu för tiden har vi alla en slags medfödd osäkerhet om vårt värde, vilket gör att vi bryr oss mer om hur andra ser på oss. Egentligen ganska skrämmande.


Jag tror att det är viktigt att vi pratar om detta oroväckande syndrom som växer runt om i världen. Vi läser om B-kändisar som med hjälp av sitt yttre blivit rika och lyckliga, åtminstone som vi tror. Frågar vi barn och ungdomar idag om vad de vill bli när de blir stora så säger ett flertal: "Jag vill bli känd." De flesta ungdomar gör allt för att se sexiga och utmanande ut, och i kölvattnet kommer ätstörningar och psykisk ohälsa.

Jag tillhör själv den där typen som tycker att det är viktigt med "livets goda", som oftast är  ganska ytliga saker. Men lite då och då får jag skaka på hela mig och vakna upp, för där inne vet jag att det finns så oerhört mycket mer som är viktigt. Att jag dessutom är mamma till två underbara ungdomar gör att jag känner extra stort ansvar.

Jag älskar glitter och glamour, men oftast bara på scenen. Eftersom jag arbetar nära artister som har just kläder som ett arbetsredskap, så blir man lätt lite skadad. För just i manegen eller på scenen ska de glittra och lysa, men det roliga är att de flesta jag känner är väldigt ödmjuka och naturliga utanför själva scenen och uppträdandet.

Varje sommar brukar vi åka på turné med cirkusen. Det är liksom höjdpunkten för de flesta artister, men även för oss alla runt omkring. De senaste åtta-tio åren har jag många gånger fungerat som konferencier, och då har jag haft eleganta klänningar, glittriga schalar och massor med smink på mig. Men det är på något sätt som att jag blir "mätt" på det då, så på alla fritid under sommarturnén ser jag ut som bara fanken. Håret är ett enda virrvarr, och de kläder jag bär skulle jag normalt sett inte ens våga gå på konsum i. Men jag trivs då, jag känner mig fri på något sätt.

Men man får heller inte blanda ihop detta med att må bra. Att sköta sin kropp och sin hälsa är oerhört viktigt. Att få och få ge tillbaka kärlek är också oerhört viktigt för vår hälsa.

Och jag tror att det viktigaste är att vi börjar tänka positivt om oss själva. Jag känner faktiskt att ju äldre jag har bivit desto tryggare är jag i mig själv. Det spelar inte längre lika stor roll vad andra tycker och tänker om mig.

Massor med kärlek till Er alla från mig!!!!


Kommentarer
Postat av: lLenall

Jag kan bara hålla med dig i det du tar upp,visst kan man snegla och titta vad andra har,men jag känner oxå att jag är ganska trygg i mig själv nu när jag blivit äldre.Jag roar mig lite oxå i lite av glamor världen, kul att titta men jag är mig själv.Störst av allt är kärleken:)

Ha det gott, kram lena.

2008-10-13 @ 10:32:26
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: lLenall

Mina tonisar,har oxå fått dille av det där.Men jag försöker tala dom tillrätta, så gott det går.Tur att både du och jag har varit med lite så man kan hjälpa sina barn bättre.Ha det gott, kram lena.

2008-10-13 @ 11:54:53
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: Mickaela

Svar: Det är väldigt roligt med Pilates :) Ger jättebra träning för kroppen men det är inget ansträngade, man svettas inte alls fast man ger 100%. Rekommenderar det varmt!! Sen om du vill testa på något som ger träning men är mer för själen så är yoga också jättebra och roligt :-)

2008-10-13 @ 16:04:54
URL: http://irondiva.blogg.se/
Postat av: Geccod

SV: Ja, det tycker jag att du ska. Mac vet nog med sig att han inte ens bör trycka på "Play". Hehe.

2008-10-13 @ 20:05:16
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: llLena

Kikar in för att säga att hoppas du får en fin dag, kram lena.

2008-10-14 @ 11:00:07
URL: http://lenahellstrom.blogg.sel
Postat av: elisabet

Håller verkligen med, framför allt om att man mäter framgång med materiella saker och kändisskapskulten. För mig är det snarast skrattretande med folk som skryter om sina fina saker, jag känner mig aldrig i underläge då, utan tycker snarare synd om folk som är så otrygga och törstande efter bekräftelse, det blir mest patetiskt. Det viktigast är faktiskt inte hur man ser ut och hur mycket pengar man har utan att man är en snäll och intressant person. Visst kan man bli beklämd över hur mycket bättre folk lyckats än man själv men det drabbar nog alla ibland.

2008-10-14 @ 12:51:30
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Aleksander Savic´

Hej Eva!

Sedan jag fick din bloggadress brukar jag då och då titta in och läsa vad du har skrivit. Jag har tidigare som fotograf fotograferat många fotomodeller som enligt ytliga, utseende fixerade killar skulle varit "pangbrudar". Konstigt att jag aldrig blev berörd eller var jag så seriös som yrkesman att jag såg arbetet före utseendet.

Jag har ofta tänkt på när någon frågade mig om "pangbrudar" att man kan tänka sig om hur det skulle vara om man blundade. Skulle man se utseendet? NEJ!



Jag vet att för mig är kommunikationen, rösten, dofterna, beröringen det som jag värderar högt.



Jag är en stolt pappa till en liten "juvel" Nikita, inne på sin sjunde månad den 16/11. Min son bars i mage av en underbar kvinna som nu efter graviditeten har en del vilande muskler men jag älskar allt detta som hon är även när hon grälar med mig.



Vill bara tala om att kärleken har ingenting med utseendet att göra eftersom den som man älskar är alltid vacker för en själv med och utan vilande muskler. Kram på er alla från en erfaren modellfotograf. Det sägs att kärleken är som en god vin. Ju äldre desto bättre smakar det. Observera att det är viktigt att lagra det på rätt sätt för att bevara och utveckla den goda smaken.

2008-10-27 @ 11:39:26
Postat av: Eva Linder

Aleksander, tack för dina ord. Jag önskar att alla kvinnor i hela världen hade en vän som var som dig. Du är så varm och underbar. Din hustru är lyckligt lottad:) Ta vara på dig:)

2008-10-27 @ 16:46:50
URL: http://evalinder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0