Cabaré och trevliga människor

I går eftermiddag gick jag och Julia iväg till Mont Kiara International School för att ha svenskaundervisning genom svenska skolan. Det var Marie Molin som mötte upp oss utanför skolan. Första gången vi sågs "face to face" så att säga. Kändes lite overkligt att träffa Marie live, eftersom jag följt hennes blogg så länge och  deras äventyr här i KL. Men jag kan säga att det var bara var positivt, hon var supersnäll och trevlig.

Hon hade med sig en till mamma, som faktiskt var född i Norrköping, men bodde i Örebro. Hon och familjen har varit här i två år, men ska flytta hem till jul, med blandade känslor om jag förstod deras 11-åriga son.

I går var det filmvisning och popcorn på schemat, vi såg en svensk film (naturligtvis) som hette "Det brinner". Den var riktigt bra, med budskap till både vuxna och barn.

Och jag måste säga att alla var väldigt tillmötesgående. Och det roliga är att många verkade redan veta att vi var på plats och vilka vi var. Djungeltelegrafen fungerar även här. Men jag tror att det faller sig naturligt, alla har varit i samma situation.

Bland annat fick vi höra att den situation vi hamnat i när det gäller skolorna tydligen något som alla varit med om tidigare. För både föräldrar och barn berättade om hur länge de fått vänta på besked, och under tiden hade alla gått hos Hillary, som Emelie och Julia nu gör. Detta gör ju att man blir lite lugnare. Och alla hade bra erfarenhet av just Hillary och hennse institut.

Barnen tog väl hand om Julia, som äntligen fick träffa lite kompisar i hennes ålder. Hon var riktigt upprymd när vi senare promenerade hem. Och på vägen hem var det en  mamma som ropade på oss från andra sidan vägen. Hon hade ett barn som också varit med på svenskaundervisningen och som skulle vara med på en Cabaré ikväll på skolan. Så nu ska vi också gå på den, och det ska bli jätteroligt.

Och jag märkte att det är lite som på cirkusen här. Alla hjälper till, mamman vi träffade hade suttit och sytt kläder under en längre tid nu. Så jag kände mig riktigt hemma när de berättade om allt. Så vem vet, nästa år kanske jag får till en cirkusföreställning, med lite hjälp från er därhemma.

Har precis haft engelskalektion nu. Vi sitter fortfarande och pratar mycket, men nu känns det faktiskt bättre. Eftersom hon bott här i så många år så får jag många bra tips. Nästa vecka ska vi åka runt och hon ska visa mig duktiga frisörer som kan klippa oss västerlänningar, vi ska åka till en slaktare som hon känner och lite annat.

I helgen ska vi köpa lite möbler hit hem, sedan är vi hembjudna till Molins, ska ringa och kolla tid och dag.


Nu Cabaré, vem vet, en cirkusshow nästa år?

Kommentarer
Postat av: Bitte

Hallå

Jag har mejlat till dig på samma adress som jag använde till dig innan du for. Funkar den inte så

jag skall använda någon annan. Men här på denna site

kan jag väl nå dig!

Härligt att läsa om din vardag. Du skriver så målande så jag ser dina dagar och upplevelser som på film och man är med. Kram Bitte

2008-11-27 @ 09:35:03
Postat av: emma

superfin blogg!

2008-11-27 @ 09:43:27
URL: http://enannanemma.blogg.se/
Postat av: pelle

Vad kul med engelskalektion! Gick det bra då?

2008-11-27 @ 22:43:55
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0