Tålamod - min nya läxa

Jag känner att jag ändå måste vara nöjd med att vi fått internet inkopplat. Samtidigt kan jag inte låta bli att vara lite irriterad på att allt går så långsamt. Vi kan ännu inte ringa utlandssamtal, och jag vet inte när vi kommer att få Skype och IP telefoni. Det är lite så här, att först kommer det en och gör en sak, sedan en annan för att göra nästa sak. Verkar inte gå att göra allt på en och samma gång. Men jag får ju träna på det som är min absolut sämsta sida, nämligen tålamod.

Idag har det inte gått så många timmar ännu. Klockan är nu 11 minuter över 11 på förmiddagen. I morse gick Emelie och Julia iväg på engelska och Pär åkte till jobbet. Men jag har suttit hela tiden sedan jag vaknade och läst svenska tidningar på nätet. Känns faktiskt som jag sitter hemma i Sverige när jag väl tittar på skärmen, ingen skillnad. Men tittar jag ut så är det helt annorlunda. Idag är det också gansk bra väder.

Och det här med värmen, konstigt att man vänjer sig så snabbt. Självklart svettas man som om man skulle sitta i bastun, allt är klibbigt. Men på något konstigt sätt reagerar man när det är lite svalare, sådär en 26-27 grader bara. Då tycker man att det är behagligt, och skulle man då varit hemma i Sverige skulle man dö av värmeslag.

Min engelska lärare sa att att när hon åkte hem till Tyskland på somrarna så frös hon jättemycket. När hon satt med sina kompisar på kvällarna och de knappt hade kläder på sig, så var hon däremot tvungen att ha en kofta på sig. Så vi kommer nog att vänja oss vid detta tropiska klimat vi också. Även jag som är uppvuxen i ett köldhål.

Precis nu ringde Pär från sitt jobb. Det verkar lösa sig med skolorna. Kanske inte som vi tänkt oss från början, utan på ett lite annat sätt. Kanske till och med bättre. I eftermiddag ska vi till ISKL (International Shool of Kuala Lumpur) och där tar de med stor sannolikhet emot Emelie. Detta är också en amerikansk skola och det innebär att Emelie kan ta sin examen precis som vi tänkt. Däremot har de andra regler som innebär att barn som är födda sent på året börjar i grade 8. Så ni där hemma, det kanske blir ytterligare ett år för Emelies skull här i Malaysia.

När det gäller Julia, så ringde de från Garden International Shool, en skola med brittisk inriktning. Där kan Julia göra en test redan den 2 december och de har plats för henne i hennes årgång. Denna skola har Pär och jag besökt och de har alla våra ansökningar och då behöver vi inte ansöka på nytt. Anmälningsavgiften är också redan betald.

Detta betyder att de inte kommer på samma skola, men det kanske inte gör något. För Julias del känns det bra att skolan ligger här i Mont Kiara där vi bor. Däremot vet jag att de inte har sommarlov riktigt samtidigt.

Nu ska jag gå och möta Emelie och Julia. Sedan blir det nog ett dopp i poolen.

Till Mikkis: Jag har döpt gosedjuret till Mikkis och hon sover mellan mig och Pär varje natt.

Lite bilder härifrån


Emelie är lycklig över att ha ett eget badrum


Julia är lite less på att packa upp


Ingång till Chinatown


Pär under en vilopaus

Kommentarer
Postat av: Geccod

Vad bra att det börjar ordna sig med skolorna. Kul om Julia kommer hem till Sverige i sommar med en brittisk engelska dialekt och Emelie med en amerikansk. Haha! Ha det bra, kram. :-)

2008-11-21 @ 10:54:14
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: Marie

Hej!

Alltid lika kul att läsa om er på din blogg. Vad bra att allt löser sig med skolorna. Tittar jag ut genom fönstret här har det precis börjat snöa lite men inget som kommer ligga kvar tror jag. Skulle hellre vilja ha lite värme hatar den här råa kylan som är här nu. Är annars ledig idag och Elin har hemstudiedag. Annars inget kul som hänt här i Sverige. Har du förresten hört att det inte blev någon cirkusturné till Göteborg. / Ha det bra hälsa hela familjen vi saknar er jättemycket.Kram!!!!!

2008-11-21 @ 14:34:31
Postat av: James

Hej allihopa!

Jag ser att ni har det skönt i Malaysia. Här är det kallt och snön har börjat falla. Idag köpte vi nya vinterdäck till emo. ja, vi skämmer bort vår nya bebis som ni kan förstå;)



Tråkigt att det inte gick som planerat med flickornas skola. Men det har ordnat sig om jag förstod rätt. Eva kommer säkert att hitta någon sysselsättning snart om jag känner henne väl.. Att bara sitta vid poolen solbränd och vara gorgeous snygg bland läkra gobitar på gymmet duger ett tag men någon maylesisk cirkus kanske hör av sig, vem vet?

Åkte Per till Japan? Next door skulle man kunna säga:) Hoppas det går bra för honom och att han redan lärt känna de nya kollegorna där på kontoret.



Men som sagt, ni har det klibbigt varmt och här har vintern kommit. Jag pestar varje morgon när jag måste skrapa vindrutan och önskar att det vore sommar året runt. Man är aldrig nöjd... oavsett var bor eller hur?:)



Har det bra allihopa och tack för den fina dagboken. Det var härligt att läsa. Jag ska tipsa Hjalmar om bloggen om det är ok för er. Jag tror han kommer att uppskatta den.



Kram,



James



[email protected]

2008-11-21 @ 23:46:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0