Första Advent

I dag är det Första Advent, helt otroligt vad snabbt det har gått. Och vi har absolut inte hängt med, ingen av oss. I går kväll konstaterade vi att vi absolut inte känner att det bara är runt tre veckor kvar till jul. Så nu ska vi försöka sätta upp lite julpynt för att försöka få lite julkänsla.

I går åkte vi till en möbelmarknad en bit utanför KL. Det var en hel länga full med bara möbelaffärer, och en del av dem var riktigt bra. Vi köpte  en läsfotölj, ett matbord med åtta stolar, samt en soffgrupp. Ja, sedan hittade Emelie några smågrejer till sitt rum, och vi hittade en ganska snygg golvlampa. Allt detta kommer att levereras hem till oss i lite olika omgångar, men förhoppningsvis har vi allt omkring den 16 december.

Sedan tog vi en tur ut till IKEA, och IKANO-huset. Där var det så otroligt mycket folk, tydligen ett populärt ställe att åka till på helgerna. Vi köpte en hylla och några förvaringsboxar till Julia. Samt en massa annat smått, såsom lakan, örngott, handdukar, täcken, lite köksgrejor mm. Och det bästa av allt, vi handlade i Svensk Shoppen; Kalles kaviar, laxpastej, knäckebröd i lite olika former, lingonsylt, hellekakor, sill, julmust, glögg, kopparbergscider och sill i lite olika smaker.

Och när jag stod där i kön och skulle betala, så kom det fram en kinesiska till mig och höll i ett paket knäckebröd och en tub Kalles kaviar och frågade vad det var och om det var gott. Ja, sa jag, det är himla gott, och väldigt typiskt svenskt. Sedan ville jag vara lite extra snäll, så jag öppnade mitt paket knäcke och tog ut en liten bit, skruvade upp kaviaren och klämde ut på brödet. Hon fick biten och tog en tugga, sedan sken hon upp som en sol och tyckte att det var fantastiskt gott. Hon gick och hämtade ett extra paket knäcke och en extra tub kaviar. Borde få provis av Ingvar!

Naturligtvis var vi även i restaurangen och åt en bit svensk mat. Där är det roligt att se alla dessa kineser, indier och malayer äta vår svenska mat, och det verkar som om de bäst gillar köttbullarna och den inkokta laxen, men med pomme till. Men de är nog inte lika vana vid kokt potatis som vi är.

Adventskaffet intar vi idag vid familjen Molins pool. Och vad är vädret då, så här på första advent? Jo, det är klarblå himmel och mycket mycket varmt.



Naturligtvis köpte vi pepperkakor också!

Kommentarer
Postat av: Geccod

Hehe, skönt att kunna få tag på svenska produkter så pass lätt även fast man är på andra sida jordklotet. :-)

2008-11-30 @ 11:26:44
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: pelle

Jag vill uppleva svenskshoppen jag med någon gång.:D

2008-11-30 @ 18:32:19
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: lovisa

Var ni på IKEA utan att köpa saltlakrits? :O hur är det möjligt? det är ju det man saknar mest.. :)Här var det i alla fall regn på första advent så ni missade ingen julstämning. DÅ skulle jag föredra en pool faktiskt! :)

2008-12-02 @ 12:27:14
URL: http://lovisastjarnan.blogg.se/
Postat av: lena

Härlig läsning:)

Förstår att hon tyckte om kalles!

Ni verkar ha det så mysigt där borta.

Här snöar det för fullt och jag har nyss sippat på lite härlig glögg:)

Ha det fint, kram lena.

2008-12-02 @ 18:07:49
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: elisabet

Haha vad roligt med brödet och kaviaren, du får maila Ingvar och be om provision! Ha det så jättebra därborta nu!

2008-12-02 @ 23:17:10
URL: http://stenvreten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0