Lotta - Gästbloggaren!

Jag, Lotta, har fått äran att vara den första gästbloggaren hos Eva. Det är stort! Jag reser runt i Asien under två veckor och mitt andra stop är här i KL. Eva har inte hunnit blogga de senaste dagarna då hon har haft fullt upp att visa mig runt och berätta om familjens upplevelser. Jag besökte KL´s turiststråk för fem år sedan och denna gång får jag vara med om helt andra saker som är värt så mycket mer. Jag får en inblick i hur det är att leva och bo i KL, sida vid sida med de allra fattigaste invånarna. Från Linders inglasade "uterum" på våning 27 ser man Petronas mäktiga towers, samt TV-tornet, resa sig upp mot skyn. Sänker man blicken ser man små skjul och baracker där man inte vill tro att människor lever och bor. Eva har berättat mycket om klassamhället där det är normaliserat att ha en "maiden" som kommer hem och gör hushållssysslorna. Var själv med om en ovan upplevelse igår då vi köade för att komma upp i det drygt 400 m höga TV-tornet. Framför stod oss stod mörkyade personer, möjligen indier. En personal kom fram till oss och förklarade att vi inte behövde stå i kön, utan ledde oss fram mot hissen direkt. 

Eva, som inte behöver någon närmare presentation för er som känner henne, har ett sätt som inbjuder till många skratt. Igår em/ kväll var jag, Eva, Emelie och Julia ute på stan och strosade runt. Eva utan inbyggd GPS (förlåt Eva *skratt*). GPS´en stod Emelie för, det kändes tryggt. Julia var en bra provdocka för klädinköp till Clara, de har ungefär samma storlek. Prisnivån då? Jo, för mig som nykomling tänker jag att det är superbilligt. Som expat jämför man gärna priser och ser att likvärdiga saker kostar en spottstyver utanför turiststråken.  

Julia har ställt upp på att låta mig låna hennes fina sovrum, då familjens gästrum ännu inte är färdigsställt. Innan jag somnade låg jag och tittade ut på alla condominiums i område samt all trafik på motorvägen en bit bort. Imorse slogs jag av en vacker soluppgång och i nästan en timme låg jag och observerade hur livet i Mont Kiara kan vara en vanlig fredag. Märkligt att se apor leka omkring på en byggarbetsplats samtidigt som byggarbetarna från Indonesien gör sina vardagssysslor och expatsen tar bilen till jobbet. Pär gick till jobbet imorse, Julia och Emelie gick iväg till skolan. Jag och Eva åt en lång frukost och pratade, innan vi tog hissen ner till poolen för lite sol och bad. 

Nu har Eva fixat lite lunch och vi ska sedan ner på stan en sväng. Ikväll ska vi möta upp Pär för middag. Jag har önskat mig ett sushiställe. TACK hela familjen Linder för er gästvänlighet och värme. Ni är helt fantastiska! Imorgon bitti flyger jag vidare till Kota Kinabalu, Borneo.       

Gå gärna in och läs min resedagbok:
http://www.resdagboken.se/?documentId=3&userId=243044&section=journey&journeyId=330211















Kommentarer
Postat av: ullis

Gud så roligt med besök!! så kul för både familjen och lotta att träffas. jag blir avis på dig lotta som får se kära familjen lider så här snart igen. Lycka till i Borneo..

många kramar till er alla

2008-12-19 @ 10:32:38
URL: http://ullisblomman.blogg.se/
Postat av: Lotta

KRAM KRAM KRAM och TACK! Befinner mig nu i KK, en kontrast till KL. Hoppas ni hittade era korgar pa marknaden.

2008-12-20 @ 11:02:24
Postat av: Geccod

Kul att du är där och hälsar på, Lotta. Jag ser själv fram emot att åka dit nästa år. :D //Dylan

2008-12-20 @ 12:13:32
URL: http://geccod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0