Julafton i Kuala Lumpur

I går kväll hade vi julstök här hemma. Granen fick kulor och glitter på sig och till slut såg den riktigt fin ut. Vi ställde ut tomtar och änglar, och i köket var det full satsning på de rätter vi lyckats få till här i KL.

Nu på julaftons morgon, åkte Pär iväg till jobbet ett par timmar. Han avslutar med en lunch tillsammans med Ravi och dyker nog upp vid två tiden.

Jag åkte med honom i morse när han åkte, men hoppade av på mitt favoritställe i TTDI. En underbar wet market där Du möts av starka dofter på en gång du kommer in. Dofter av kryddor, rått kött och ibland ganska starka och illaluktande. Men jag älskar den här marknaden för den är så mycket annat än de köpcentrum som vi expats förväntas besöka.

Och här på marknaden märktes det naturligtvis inte av att det var julafton,  förutom en julgran som stod mitt i marknaden. Det var precis som vanligt, lokalbefolkningen inhandlade ris, grönsaker, fisk, kött eller fågel. Själv skulle jag hämta några uppsydda tunikor i batik. Men hon som sydde var inte där, och de andra två som jobbade i butiken var Thailändare och kunde inte engelska. Så jag får åka tillbaka en annan dag.

Men jag hittade ris som jag kan göra tomtegröt på. Så nu har vi julmat så att vi klarar oss, det går ingen nöd på oss.

På vägen hem åkte jag förbi vårt shoppingcentrum här i Mont Kiara för att köpa lite solskydd och mjölk som de inte hade på marknaden. När jag som bäst kånkade och stönade i värmen på väg upp till vårt Condominium, så stannade en stor bil och ropade på mig. Det var vår kära granne från Skottland. En pratglad och rolig dam som jag tror bott utomlands större delen av sitt liv. Innan de kom hit till Malaysia för drygt ett år sedan bodde de i flera år i Paris. De har två tjejer som är i Emelies ålder.

Hon ropade in mig i bilen, och så fick jag åka med henne och hennes privatchaufför den sista biten. Ja, en del har det bra. De slipper lära sig köra bil och kånka bärkassar till och från affären. Kanske ska jag ta och prata med Pär:)

Nu väntar jag på att Emelie och Julia ska vakna. De sover länge när de är lediga, även på julafton. När Pär kommer hem ska vi åka in en sväng till Bukit Petang, som ligger mitt inne i KL. Sedan direkt hem för att fira julafton.

På annandagen åker vi en sväng till Singapore, ska bli väldigt roligt.

Hoppas att Ert julfirande har börjat bra och att det fortsätter så. Och som Ni ser nedan så saknas inte juldekorationer, överallt är det storslaget och väldigt tjusigt.















Kommentarer
Postat av: pelle

Oh, vad jag avundas den kultur du befinner dig i. Låter så jävla spännande!

2008-12-25 @ 23:23:44
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Britt o Björn

Ser härligt ut, man blir sugen på att shoppa.vi passar på att önska Gott Nytt År till er alla.

2008-12-27 @ 15:37:10
Postat av: pelle

Förreste, vilken gigantogran på nedersta bilden!

2008-12-27 @ 17:11:19
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: åsa moberg

God fortsättning hela familjen!!

Själv har jag varit i vintriga Jämtland med barnen över jul och njutit av snö, god mat och vila.



Jätteroligt att följa med i ert äventyr på din blogg Eva. Njut av tiden och varandra, lite avis är jag allt.

Många Nyårskramar från Åsa, Carl , Nils, Axel och Märta

2008-12-29 @ 11:52:52
Postat av: pelle

Oj, bio för bara 20 spänn. Det var inte illa alls,du. ;)

2008-12-30 @ 19:38:50
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Lotta

Nu är jag hemma igen! Vilka vackra bilder från Singapore. Vi avslutade gårdagen där med lite ytterligare shopping. Clara har nu fått alla sina presenter och verkar nöjd. Jag kan verkligen leva mig in i området du rör dig i och människorna du skriver om nu när jag har fått se det/träffa dem. Så KUL! GOTT NYTT ÅR till er alla! Kramar Lotta

2008-12-30 @ 21:29:45
Postat av: Anonym

Nu är jag hemma igen! Vilka vackra bilder från Singapore. Vi avslutade gårdagen där med lite ytterligare shopping. Clara har nu fått alla sina presenter och verkar nöjd. Jag kan verkligen leva mig in i området du rör dig i och människorna du skriver om nu när jag har fått se det/träffa dem. Så KUL! GOTT NYTT ÅR till er alla! Kramar Lotta & co

2008-12-30 @ 21:31:05
Postat av: lena

Jag bara häpnar när jag ser dom härliga bilderna!!!

Önskar dig och de dina en riktigt GOTT NYTT ÅR!!!

Kram lena.

2008-12-31 @ 15:58:24
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0