Delivery

I går kväll höll vi på skratt ihjäl oss här. I bland blir det tokigt må jag säga. Jag berättade ju att vårt matbord skulle komma idag, men de ringde och sa att de kunde komma igår kväll vid 19-tiden i stället.

Jag har tidigare berättat om våra säkerhetsvakter som sitter i en kur  vid infarten till vårt Condominium. Där måste alla besökare registrera sig och visa ID kort. De är väldigt trevliga, och självklart är det bra att de finns. De går runt i garaget, vid poolen och så vidare, för att öka säkerhetskänslan hos oss som bor här.

Och varje gång när det kommer besök så ringer det i en telefon uppe i vår lägenhet. Då berättar de vad det är för någon som söker en och så får vi bestämma om de är ok att släppa in. Men oftast är det ganska svårt att förstå vad de säger på sin snabba Malay engelska. Och oftast säger man bara "ok, visa upp dem".

Igår ringde de två gånger, först var det delivery till Mr Linder. Vi blir ju naturligtvis också väldigt nyfikna på vad som komma skall. Den här gången var det banken som lämnade en julklapp, en väldigt fin resväska. Sedan så ska det skrivas på papper och allt i flera exemplar, även om det är en present. Mycket pyssel.

Sedan satt vi länge och väntade på vårt matbord, som kom strax efter klockan sju. Det var tre kineser som kånkade och bar. När man frågar om man ska hjälpa till så bara skakar de på huvudet och fortsätter bära. Man känner sig lite dum, särskilt eftersom vi svenskar oftast är dubbelt så stora. (Ja, även vi kvinnor). Men de vill gärna göra allt själv.

Det var nu vi höll på skratta ihjäl oss, jag, Emelie och Julia. Först kom alla stolar, åtta sycken brunblommiga. Jag vet inte om jag fick en chock över vad vi valt, eller vad det nu var. Men det såg för roligt ut när de efter ett tag öppnade paketet med matbordet. Det var superlitet, inte ens fyra av stolarna rymdes runt bordet. Sedan var det någon dekoration i mitten med flätor mm. Jag sa till Emelie, "Det här är inte det bord vi köpte, eller?"

Vi försökte säga att det var fel bord, men ingen reaktion. De är snabba kineserna, och de packade upp, skruvade och fixade. Vi försökte stoppa arbetet genom att peka på mitt papper över köpet. Det är fel bord, sa jag hela tiden. Efter ett tag fick jag lov att ringa till butiken där vi köpt möblerna och säga att det skett ett missförstånd. Stolarna är de rätta, men bordet är fel. Han bad att få prata med en av kineserna, och då äntligen förstod de.

Men jag menar, de borde ju ha sett att det där lilla kaffebordet inte skulle passa in. Men de kanske tänkte att vi är lite konstiga vi västerlänningar. Inte vet jag. Men nu har vi i alla fall åtta brunblommiga stolar, alltid något. Hoppas att det kommer rätt bord i eftermiddag.

I går på förmiddagen träffade jag Linda, vår nya maid. Hon var en liten snäll dam från Filippinerna. Jättetrevlig och hon verkar väldigt duktig. Hon kom med Marie Molin och vi pratade mat, väldigt mycket mat. Sedan frågade jag om det gick för sig att hon kunde lära mig lite av hennes matkonst. Och det ville hon, om jag lärde henne svensk matkonst. Hon kunde visserligen en hel del svenska maträtter, för hon har jobbat hos många svenska familjer. Tydligen tycker hon att vi svenskar är de bästa familjerna.

Nu ska jag gå ner till poolen och simma några längder, sedan kanske jag sitter där ett tag till tjejerna kommer hem. Har faktiskt inte solat något sedan vi kom hit. Så ni därhemma som tror att vi är bruna kan vara lugna, vi är precis så vita som vi var när vi åkte från Sverige.


Petronas i mitten


Julgranar finns överallt i varje köpcentrum


Titta, jag kör bil..

Kommentarer
Postat av: Fia

Sv: Jaha vad coolt:)

Men det blir lite annorlunda för er då:P

Härliga bilder:D

2008-12-17 @ 14:01:15
URL: http://dagarmedfia.blogg.se/
Postat av: pelle

Men åtta stolar är ju bättre än inga möbler, haha! Och så måste jag fråga hur det är att köra med ratten på höger sida. Är det ovant?

2008-12-17 @ 15:50:40
URL: http://pellespersonliga.se
Postat av: Geccod

Haha, måste ha sett roligt ut med det lilla bordet. Smidigt att de både bär och monterar upp det.

2008-12-17 @ 16:39:57
URL: http://geccod.blogg.se/
Postat av: Marielle

Kika in hos mig för att vinna en julklapp från ett vitt ställe. :-)

2008-12-17 @ 19:50:55
URL: http://marielletorgersson.blogg.se/
Postat av: Marie

Hej!

Eva du ser ju ut att kunna köra bil bra fast ratten är på fel sida. Min hjärna skulle nog inte klara av det, allt blir ju bak och fram. Verkligen pyntade granar de har. Ni då, ska ni ha gran?



Jag läste om din matlagning och precis har jag läst om just palmolja att det ska inte användas för det skövlar så mycket regnskogar. "sa den miljömedvetne"

Puss och Kram. Ha en bra jul om vi inte hörs innan dess.

2008-12-17 @ 20:10:10
Postat av: pelle

Ja fy, jag kan inte ens tänka mig hur det måste vara. Bara det man sett om trafiken där på olika reseprogram. Är det så galet som man tror?

2008-12-17 @ 21:03:16
URL: http://pellespersonliga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0